تصاویر ماهواره‌ای از ساخت سکوهای پرتاب در پایگاه موشکی «خورگو»

این پایگاه موشکی در استان هرمزگان حدود ۳۲۰ و ۸۰۰ کیلومتر با کشورهای امارات متحده عربی و کویت فاصله دارد

تصویرهای ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که با ساخت سکوهای جدید پرتاب موشک‌های بالسیتیک در منطقه «خورگو» استان هرمزگان ایران، پایگاه زیرزمینی موشکی جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی بندرعباس، تقریبا عملیاتی شده است.

شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز، روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه، در گزارشی با انتشار تصویرهایی ماهواره‌ای که شرکت «مکسار» (Maxar Technologies) ثبت کرده، نوشته است که این تصاویر از ایجاد چهار حفره در جوار کوه خبر می‌دهند که براساس بررسی‌های اینتل‌لب، در سه‌تای آن‌ها، محور سه پرتابگر در مرحله نهایی ساخت خود، برای موقعیت پرتاب عمودی ساخته شده است. 

اینتل‌لب حدود یک ماه پیش از پیشرفت ساخت سکوهای پرتاب پایگاه زیرزمینی موشکی خورگو خبر داده بود. 

 

براساس گزارش فاکس‌نیوز، ساخت پایگاه موشکی خورگو در جنوب غربی ایران از سه سال پیش آغاز شده، اما این سکوها که هریک قابلیت پرتاب سریع دو موشک بالیستیک را دارند، در ماه‌های اخیر ساخته شده‌اند. 

این پایگاه موشکی در حدود ۳۲۰ و ۸۰۰ کیلومتر با کشورهای امارات متحده عربی و کویت فاصله دارد که اولی از متحدان مهم آمریکا در منطقه و دومی میزبان بیش از ۱۳هزار نیروی نظامی آمریکایی است .

ایتای بار-لو، پژوهشگر ارشد امنیتی اینتل‌لب که بررسی این تصاویر را انجام داده، به فاکس‌نیوز گفته است: «با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و ناهمواری‌های سطح زمین، وقتی این مجموعه به‌طور کامل عملیاتی شود، خنثی کردن آن به روش‌های معمول، کار آسانی نخواهد بود.»

در تاریخ ۱۹ دی‌‌ماه ۱۳۹۹، رسانه‌های ایران از رونمایی یک «پایگاه‌ راهبردی موشکی» نیروی دریایی سپاه پاسداران در سواحل خلیج فارس و نزدیک به بندرعباس خبر دادند که به گفته حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، مجهز به چندین تاسیسات برای نگهداری موشک‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه پاسداران است و در آن، ستونی از موشک‌ها و سامانه‌های پرتاب آن‌ها قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم رونمایی از این پایگاه موشکی بدون حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شده بود که به گفته کارشناسان، ممکن است به‌منظور پنهان نگاه داشتن محل دقیق پایگاه بوده باشد. به نظر می‌رسد، پایگاه زیرزمینی «خورگو» همان پایگاه افتتاح‌شده در دی‌ماه است.

روز ۲۵ اسفندماه نیز با حضور حسین سلامی، فرمانده کل و علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، از یک «شهر موشکی» جدید رونمایی شد؛ در این مراسم رونمایی، تعدادی موشک و تجهیزات نظامی در مکانی نامعلوم به نمایش گذاشته شده بود.

برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای اساسی اختلاف میان ایران و کشورهای غربی است. آمریکا و کشورهای اروپایی خواستار اعمال محدودیت بر برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی شده‌اند، اما مقام‌های حکومت ایران، برنامه موشکی خود را دفاعی عنوان می‌کنند و گفته‌اند که مذاکره بر سر آن را نمی‌پذیرند.