رونمایی از شهر موشکی جدید در میانه بن‌بست برجام

فرمانده سپاه می‌گوید نمایش شهر موشکی نشانه پیروزی مردم ایران بر تحریم‌ها است

نیروی دریایی سپاه می‌گوید موشک‌هایش دقیق‌تر و با برد بلندتر شده است- فارس

درحالی که تلاش ها برای احیای برجام همچنان ناکام مانده است، سپاه پاسداران از یک شهر موشکی جدید رونمایی کرد.

صبح امروز در مراسمی که حسین سلامی، فرمانده سپاه و علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در آن شرکت داشتند تعدادی موشک و تجهیزات نظامی در مکانی نامعلوم به نمایش گذاشته شد.

سپاه در بیانیه خود گفته است که این پنجمین مرحله از نمایش تجهیزات نظامی نیروی دریایی‌اش است.

در این برنامه موشک‌های کروز زمین‌به دریا، لانچرهای موشک و تجهیزات جنگ الکترونیک نمایش داده شد. حسین سلامی در این برنامه گفت که نمایش شهر موشکی نشانه این است که «ملت ایران» بر تحریم‌ها فائق شده است.

علیرضا تنگسیری هم گفت که برد موشک‌های نیروی دریایی سپاه افزایش یافته و دقت آن‌ها نیز بازنگری شده است.

بخشی از تجهیزاتی که امروز از آن‌ها رونمایی شده است، مین‌های دریایی جدید و تجهیزات مین‌ریزی در دریا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایش این تجهیزات در حالی صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران متهم است که در عملیات‌های خرابکارانه با استفاده از مین و بمب‌های مغناطیسی در بندر فجیره امارات در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ نقش داشته است. همچنین اخباری در مورد صادرات غیرقانونی این تجهیزات به یمن و استفاده از آن‌ها برای ناامن کردن خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب‌المندب منتشر شده است.

مقام‌های اروپایی و آمریکا هنوز به این نمایش جدید سپاه واکنشی نشان نداده‌اند. اروپا و آمریکا گفته‌اند که از توسعه برنامه موشکی ایران نگرانند و آن را تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه می‌دانند. طرف‌های غربی برجام به استناد گزارش‌های متعدد در مورد استفاده از این موشک‌ها برای حمله نیابتی به سایر کشورها آن را عاملی برای توسعه سلطه‌طلبی ایران در خاورمیانه می‌دانند.

همچنین موضوع گنجانده شدن مذاکره بر سر برنامه موشکی به محور جدیدی از اختلافات برای احیای برجام بدل شده است. جمهوری اسلامی می‌‌گوید برنامه موشکی‌اش صرفا دفاعی است و برسر آن مذاکره نخواهد کرد. در مقابل دولت جدید آمریکا می‌گوید به دنبال توافق جامعی با ایران است که گستره وسیع‌تری از نگرانی‌ها را پوشش دهد.

جمهری اسلامی در سال‌های گذشته از برنامه رونمایی از تجهیزات موشکی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به کشورهای غربی استفاده کرده است.