زادروز رضا شاه پهلوی، جنب و جوش ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی

هشتگ «رضا شاه روحت شاد» دومین ابرکلمات بعد از «نه به جمهوری اسلامی» بود

۲۴ اسفند، سالروز تولد رضاشاه، بنیانگذار پهلوی- ویکی‌پدیا

روز ۲۴ اسفند مصادف با زادروز رضاشاه پهلوی که او را معمار ایران نوین نام نهانده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. 

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با داغ کردن هشتگ «رضاشاه روحت شاد» سالروز تولد رضا شاه پهلوی، بنیانگذار سلسله پهلوی در ایران را یادآوری کرده و گرامی داشته‌اند. هشتگ «رضا شاه روحت شاد» به عنوان دومین ابرکلمات بعد از  هشتگ «نه به جمهوری اسلامی»، داغ‌ترین‌های تويیتر در چندین ساعت گذشته بوده است.

«رضاشاه مرد بزرگ»، «رضاشاه کبیر»، «رضاشاه بزرگ» از دیگر هشتگ‌هایی است که با اشاره به فعالیت‌های رضاشاه پهلوی در ایران، بسیار مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است.  بسیاری از کاربران،  دو هشتگ «نه به جمهوری اسلامی» و «رضاشاه روحت شاد» را  به صورت همزمان استفاده کرده و به خدملت رضاشاه پهلوی در ایران اشاره کرده‌اند. 

نخستین بار در تظاهرات ۱۳۹۶ ایران در مشهد و در جوار مسجد گوهرشاد، عده‌ای از معترضان فریاد «رضاشاه روحت شاد» سر دادند. این شعار به سرعت در دیگر شهرها از زبان مردم معترض شنیده شد. رضاشاه روحت شاد بارها در قم که پایتخت مرجعیت روحانیون شیعه است فریاد زده شد.

روز یکشنبه کاربری به نام ناهید توکلی با اشاره به نقش رضاشاه پهلوی در رشد و توسعه و شکل‌گیری ایران نوین نوشته است: « آن‌هایی که برای هدایت و رهبریت بشریت ساخته شده‌اند، نشانی ناپیدا بر پیشانی دارند که میان آن‌ها و دیگران فرق می‌گذارد. آن مرد بزرگ نیز چنین بود. هدفش ترقی ایران و ایرانیان بود، و راهنمایش در این راه، خیرخواهی و نیکوکاری. ۲۴ اسفند، سالروز تولد رضاشاه کبیر بر عموم ملت ایران، خجسته باد.»

کاربری به نام پانته‌آ رسولی با داغ کردن ابرکلمات «رضاشاه روحت شاد»، «نه به جمهوری اسلامی» و «ایران را پس می‌گیریم»، با انتشار عکسی از رضاشاه پهلوی نوشته است: «سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند» 

کاربری با نام نقاد بی‌رحم، نوشته است: «۲۴ اسفند تولد مردی‌ست که فقط دو بار در ایران با لباس غیرنظامی دیده شد؛ یک بار برای ترویج کلاه پهلوی که یک کت سورمه‌ای و شلوار سفید بر تن داشت، و بار دیگر هنگام رفتن به بندرعباس برای ترک وطن به سوی تبعیدگاه. با بند بند وجودم می‌نویسم: رضاشاه روحت شاد»

کاربران در شبکه‌های مجازی با انتشار عکس‌های رضاشاه پهلوی در حین بازدید از شبکه راه آهن کشور، دیدار با کمال آتاتورک اولین رئیس جمهور ترکیه، یا حضور در کنار یک کارگر در فضای یک کارگاه، زادروز او را تبریک گفته و ادای احترام کرده‌اند. 

کاربری به نام «موری برند» نوشته است: «هرجا که اوضاعش خیلی داغون هست مردم می‌گن یه رضاشاه می‌خواد درستش کنه. تولدت مبارک پدر ایران»

کاربران ایرانی که تولد رضا شاه را تبریک گفته‌اند، هریک با اشاره به «پدر ایران نوین» بودن او، نوشته‌اند که رضاشاه موجب رشد و ترقی ایران بوده است. عشق‌باز در توییتی نوشته است که «رضاشاه و پسرش يك سوءتفاهم در تاريخ ايران زمين بودند! آن‌ها ملتی را دويست سال به جلو پرتاب كردند كه به هزارو چهارصد سال پيش تعلق داشتند! ۲۴ اسفند زادروز رضاشاه کبیر»

بسیاری از کاربران نیز به میهن‌پرستی رضاشاه پهلوی اشاره کرده و نوشته‌اند که او ویرانه‌ای تحویل گرفت و آبادانی به نام ایران تحویل داد و بسیار وطن‌پرست بوده است.

کاربرایرانی به نام خدای ایرانی در توییتی نوشته است: «راستش بعد از قاجار آدم شدم و یه حال اساسی بهتون دادم ولی خودتون نخواستید، برا همین منم دوباره خر شدم.»   

برخی هم با دعوت از مردم در ایران برای شعار دادن در شب تولد رضاشاه پهلوی، نوشته‌اند که شب یکشنبه به یاد او نامش را فریاد خواهند زد. کاربری به نام حمید مصدق نوشته است: «با فريادهاى رضاشاه روحت شاد در ٢٣ و ٢٤ اسفند ماه، ضمن بزرگداشت سالروز تولد "پدر ايران نوين"، انزجار خود را از حكومت جنايتكارخامنه‌ای ابراز نماييم.» 

برخی از کاربران شبکه‌های مجازی هم با بیان این نکته که روز تولد رضاشاه به عنوان «روز پدر» و «روز مرد» در ایران گرامی داشته شده است، روز پدر را تبریک گفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابرکلمات «رضا‌شاه روحت شاد» همچنان در کنار «نه به جمهوری اسلامی» درشبکه‌های مجازی نوشته می‌شود و با اشاره به اقداماتی که رضاشاه پهلوی به عنوام سرسلسله خاندان پهلوی در ایران انجام داده است، بازنشر می‌شود. 

رضا پهلوی متولد ۲۴ اسفند ۱۲۵۶  که با نام رضاشاه و عنوان رسمی اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه خطاب می‌شد، از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ خورشیدی پادشاه ایران بود. او بنیان‌گذار سلطنت پهلوی در ایران است. پیش از آن و در محدوده سال‌های  ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ وزیر جنگ، و از ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ نخست‌وزیر ایران بود. او در سال ۱۳۰۴، پس از انحلال سلسله قاجار در ایران به پادشاهی رسید.

روز یکشنبه شهبانو فرح پهلوی، به مناسبت زادروز رضاشاه، بنیانگذار سلسله پهلوی پیامی منتشر کرد. در این پیام آمده است: «رضـا شـاه بـزرگ سـر دودمـان خـانـدان پهلـوی در روز ۲۴ اسفنـد ۱۲۵۶ شمسـی، در دهکـده آلاشـت مـازنـدران بـه د نیـا آمـد.»

«رضـا شـاه مـدت ۱۶ سـال پـادشـاه ایـران بـود و در ایـن دوران بسیـار کـوتـاه یـک دگـرگـونـی بنیـادیـن در زمینـه هـای اجتمـاعـی، فـرهنگـی، سیـاسـی، نظـامـی، اقتصـادی، آمـوزشـی و دادگستـری بـوجـود آورد و سـرانجـام همـو بـود کـه زنـان را از دژ خـانـه بـه در آورد و بـه شـرکـت در میـدان هـای گـونـاگـون زنـدگـی اجتمـاعـی تـوانـا و تشـویـق کـرد و بـه راه بـرابـری بـا مـردان کشـانـد.»

شهبانو فرح پهلوی در ادامه پیام خود در باره رضاشاه نوشت: «هـم زمـان ایـران در حال فروپاشی را یکپارچه و از خطر تجزیه و هرج و مرج نجات داد.»

پیام شهبانو فرح با این جمله به پایان رسید: «عشـق بـه ایـران و مـردمـان ایـن خـاک و بـوم و اراده پـولادینـش بـرای آبـادی و پیشـرفـت ایران جاودانی است.»