تهدید ایران به بازنگری تفاهم با آژانس در صورت صدور قطعنامه شورای حکام

علی ربیعی: منتظر اقدام عملی آمریکا هستیم

علی ربیعی سخنگوی دولت- STR / AFP

سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه تهدید کرد اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، تهران تفاهم اخیر خود را با آژانس مورد بازنگری قرار خواهد داد.

علی ربیعی در یک نشست خبری در تهران گفت، در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران به طور قطع واکنش مناسب اعمال و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد، از جمله بازنگری در توافق‌نامه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.

وی این تهدید را در واکنش به انتشار برخی اخبار در مورد حمایت طرف‌های اروپایی برجام از قطعنامه‌ای در شورای حکام در محکومیت تصمیم ایران به تعلیق پروتکل الحاقی بیان کرد.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از برخی تعهدات خود عبور کرده و در آخرین گام اجرای پروتکل الحاقی که بازرسی‌های سرزده آژانس را ممکن می‌کند، متوقف کرده است.

به دنبال این تصمیم، مدیرکل آژانس به تهران رفت و در بازگشت اعلام کرد به یک تفاهم موقت سه‌‌ماهه دست یافته است که اطلاعات دوربین‌های نظارتی پس از آن، در صورت برآورده شدن شرایط ایران، به آژانس تحویل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصرار ایران بر مذاکره نکردن پیش از لغو تحریم‌ها، انتقاد طرف‌های اروپایی برجام، بریتانیا، فرانسه و آلمان، را که در سه سال گذشته تلاش کرده‌اند توافق را حفظ کنند و اکنون قصد احیا آن را دارند، برانگیخته است.

سخنگوی دولت ایران توقف اجرای پروتکل الحاقی را که بر اساس قانون مصوب مجلس اجرا شد، اقدامی توازن بخش بر مبنای بند ۳۶ برجام دانست که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات، متقابلاً تعهداتش را بطور جزئی یا کلی متوقف کند.

با این حال، علی ربیعی تاکید کرد در صورت ازسرگیری تعهدات سایر طرف‌ها، ایران نیز «به سرعت و بدون فوت وقت» تمامی تعهدات خود را، از جمله اجرای کامل پروتکل الحاقی، از سر خواهد گرفت.

وی اصرار آمریکا بر استفاده از دیپلماسی برای حل و فصل مشکل موجود را «ریاکارانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: ‌ منتظر اقدام عملی آمریکا هستیم و دولت بایدن نمی‌تواند با اجرای سیاست ترامپ، توقع نتیجه متفاوت داشته باشد.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد طرف‌های اروپایی برجام برای حضور در یک نشست غیررسمی با ایران و دیگر طرف‌های توافق – چین و روسیه - را پذیرفته و با وجود رد آن از سوی ایران، همچنان علاقمند به گفت‌وگو است.