ادامه بحران کرونا در خوزستان و درخواست سهمیه ویژه واکسن

درخواست‌های مکرر از ستاد ملی کرونا برای تعطیلی کامل استان بی‌نتیجه مانده است

با افزایش تعداد مبتلایان به  کرونا در روزهای گذشته، بیمارستان‌های بسیاری از شهرهای خوزستان به‌شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند- تصویر از باشگاه خبرنگاران

با ادامه وضعیت بحرانی شیوع کرونا و گسترش ویروس جهش‌یافته در استان خوزستان، نمایندگان این استان در مجلس از حسن روحانی، رئیس جمهوری، خواستند تا برای خوزستان یک سهمیه ویژه واکسن کرونا در نظر بگیرد.

فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، روز شنبه، نهم اسفندماه، اعلام کرد که آمار مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا در هفته گذشته، نسبت‌به هفته پیش از آن، صددرصد افزایش یافته و دوبرابر شده است. او همچنین یک‌شنبه شب (۱۰ اسفندماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه استانی خوزستان، گفت که در روزهای اخیر، تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، در اهواز، ماهشهر، دشت آزادگان، شوشتر و دزفول افزایش یافته و این موضوع به‌ویژه در اهواز، بیمارستان‌ها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

حسن نبوتی، سرپرست فرمانداری ایذه، نیز روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، از تکمیل ظرفیت بخش‌های آی‌سی‌یو و داخلی ویژه بیماران مبتلا به کرونا در تنها بیمارستان این شهرستان خبر داد.

پس از گسترش ویروس جهش‌یافته کرونا در خوزستان، موارد بستری کودکان در اثر ابتلا به کرونا نیز در این استان افزایش یافته است. محسن علی‌سمیر، رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز، روز دوشنبه با اشاره به بستری ۱۰ کودک بیمار در بخش عادی کووید-۱۹ و ۹ کودک بیمار مثبت قطعی و مشکوک در بخش مراقبت‌های این بیمارستان، گفت: «در دو سه روز اخیر آمار موارد بستری در بیمارستان حداقل دو برابر و موارد سرپایی سه تا چهار برابر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، درخواست‌های مکرر از ستاد ملی کرونا برای تعطیلی کامل استان بی‌نتیجه مانده است. محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان، چند روز پیش با اشاره به ارسال چند نامه به ستاد ملی مقابله با کرونا برای درخواست «تعطیلی کامل» استان خوزستان در هفته گذشته، تأکید کرد که کنترل کرونا در این استان جز با تعطیلی کامل و قرنطینه امکان‌پذیر نیست.

اما قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان، روز دوشنبه از ادامه محدودیت‌های پیشین و نیمه‌تعطیل بودن مشاغل تا شنبه آینده و همچنین ادامه ممنوعیت مسافران از مرزهای عراق در چذابه و شلمچه تا ۲۰ اسفندماه خبر داد. پیش‌تربا مشاهده ویروس جهش‌یافته کرونا در استان خوزستان، اعلام شد که ویروس از عراق به ایران وارد شده است و مرزهای ایران با عراق از ۵شنبه ۳۰ بهمن‌ماه، تا اطلاع بعدی به روی مسافران بسته شده بود. 

در این شرایط، مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، خواستار تخصیص سهمیه‌ ویژه  واکسن کرونا برای این استان شده‌اند. 

در آخرین نقشه رنگ‌بندی استان‌ها و شهرستان‌های ایران براساس وضعیت شیوع کرونا که هشتم اسفندماه منتشر شده است، رنگ قرمز به معنای «وضعیت بسیار پرخطر» تنها در استان خوزستان دیده می‌شود و از ۲۷ شهرستان آن، ۱۱شهرستان در وضعیت قرمز و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی (وضعیت پرخطر) اعلام شده‌اند.

 

شهرستان‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در استان خوزستان در وضعیت بحرانی و قرمز قرار دارند.