کاهش ۹۴ درصدی عفونت از نتایج امیدوار کننده واکسن فایزر در اسرائیل

نتایج کامل پژوهش کلالیت در هفته‌های آینده، نشان خواهد داد که واکسن فایزر تا چه حد مانع انتقال ویروس می‌شود

تاثیر واکسن در طول هفت روز یا بیشتر پس از دریافت دوز دوم واکسن ۹۱ تا ۹۹ درصد بوده است- menahem kahana / AFP

بر اساس پژوهشی بزرگ در «دنیای واقعی» که در اسرائیل انجام شده، عفونت‌های ویروس کووید-۱۹ همراه با علایم بیماری در ۶۰۰ هزار نفری که دو دوز واکسن فایزر- بیون‌تک را دریافت کرده‌اند، ۹۴ درصد کاهش داشته است.

به گفته کلالیت، بزرگ‌ترین نهاد خدمات بهداشت عمومی اسرائیل، احتمال بروز علایم حاد این ویروس در افرادی که واکسن زده‌اند نیز ۹۲ درصد کمتر شده است.

این پژوهش با مقایسه‌ گروهی به همین تعداد با سوابق پزشکی یکسان که واکسن را دریافت نکرده بودند صورت گرفته است. 

پژوهش کلالیت، بر روی ۱.۲ میلیون نفر، اولین تحقیق در نوع خود است و یافته‌های مطالعه بالینی سال گذشته‌ شرکت فایزر را تایید می‌کند.

ران بالیسر، مدیر ارشد نوآوری موسسه کلالیت، گفت: «همان‌طور که در مطالعات بالینی نیز مشخص گردید، تاثیر واكسن کرونای فایزر یک هفته پس از تزریق دوز دوم به خوبی مشاهده می‌شود.» 

او همچنین افزود که بر اساس داده‌ها، واکسن فایزر که با مشارکت شرکت بیون‌تک آلمان ساخته شد، با‌گذشت دو هفته یا بیشتر از دریافت دوز دوم موثرتر هم می‌شود.

به گزارش کلالیت، که به بیش از نیمی از جمعیت اسرائیل مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد، تاثیر واکسن در طول هفت روز یا بیشتر پس از دریافت دوز دوم واکسن ۹۱ تا ۹۹ درصد بوده است.

ران بلیتزر، مدیر موسسه تحقیقات کلالیت، گفت: «بر اساس تحقیقات ما، پیگیری مداوم تا چند هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن می‌تواند میزان اثربخشی آن را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.»

«درواقع، در معاینه‌ مقدماتی شاهد اثربخشی بیشتر واکسن در پیشگیری از بیماری شدید همراه با علایم در افراد واکسینه شده پس از ۱۴ روز بوده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج کامل پژوهش کلالیت که قرار است در هفته‌های آینده منتشر شود، نشان خواهد داد که واکسن فایزر تا چه حد مانع انتقال ویروس می‌شود.

کلالیت در توضیح روند انجام این پژوهش گفت: «هر فرد واکسینه‌شده در زمینه‌های مختلف، از جمله میزان خطر عفونت، میزان خطر ابتلا به بیماری حاد، وضعیت سلامتی و غیره، با فردی که واکسن را دریافت نکرده مقایسه می‌گردد.»

او گفت:«گروه کنترل به طور پویا شکل گرفت تا در صورت تغییر وضعیت ایمنی افراد در طول زمان، از گروه حذف و یا بین گروه‌های مختلف جابه‌جا شوند.»

به گفته بلیتزر، «این شکل محاسبه، که با گذشت زمان در مکان و خصوصیات شخصی افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده در هر لحظه شباهت ایجاد می‌کند، عادی‌سازی کامل اثرات موازی، مانند اثرات قرنطینه و تغییر اثرات جانبی واکسن، را ممکن می‌سازد.»

اسرائیل کاهش دور سوم محدودیت‌های خود را آغاز کرده، اما رفع کامل آن‌ها تنها زمانی مجاز خواهد بود که حداقل سه میلیون نفر از جمعیت کشور، واکسن دوم را نیز دریافت کرده باشند.

محققان موسسه علوم وایزمان، که داده‌های ملی را جدول‌بندی می‌کنند، روز یک‌شنبه اعلام کردند که کاهش شدید تعداد افراد مبتلا به بیماری حاد و بستری در بیمارستان در گروه سنی اولی که واکسن را دریافت کردند - ۶۰ سال یا بالاتر - حال برای اولین بار در افراد ۵۵ ساله و بالاتر دیده شده است.

اما تعداد افراد با علایم حاد بیماری و کسانی که به بیمارستان منتقل می‌شوند در گروه‌های سنی پایین‌تر که هفته‌ها بعد واکسیناسیون را آغاز کردند هنوز رو به افزایش است.

اسرائیل در حال انجام واکسیناسیون سریع است و پایگاه داده آن میزان اثربخشی واکسن و زمان دستیابی کشور‌ها به مصونیت گله‌ای را مشخص می‌کند.  

© The Independent

بیشتر از جهان