واکسیناسیون، راهکار نتانیاهو برای انتخابات

به نظر می‌رسد اسرائیل نخستین کشوری خواهد بود که کل کشور را واکسینه می‌کند

وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که  ۱۹.۵٪ از مردم واکسینه شده‌اند - Marc Israel SELLEM / POOL / AFP

باتوجه‌به اهمیت واکسیناسیون برای افکارعمومی در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور در تدارک انجام یک واکسیناسیون سریع و گسترده است تا شرایط را برای انتخاب مجدد خودش فراهم کند. به نظر می‌رسد این کار ممکن است فشار ناشی از اتهامات فساد مالی و اعتراضات مردمی در مورد تأخیر دولت در واکنش به شیوع کرونا را کاهش دهد.

اسرائیل از اواخر هفته، محدودیت‌ها را افزایش می‌دهد. نتانیاهو معتقد است این آخرین مرحله محدودیت‌ها، برای جلوگیری از شیوع کرونا تا پیش از پایان واکسیناسیون خواهد بود.

در همین زمینه رویترز گزارش داد که از زمان بروز همه‌گیری در بهار، اسرائیل بیش از ۴۸۷،۰۰۰ مورد مبتلا به ویروس کرونا و بیش از ۳۶۵۰ مورد مرگ را ثبت کرده است. وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرده که  ۱۹.۵٪ از مردم واکسینه شده‌اند که از این میان، بیش از ۷۲٪ افراد بالای ۶۰ سال را شامل می‌شود. باتوجه‌به توزیع گسترده واکسن در اسرائیل، به نظر می‌رسد این کشور نخستین کشوری باشد که به سطح ایمنی مناسب در برابر کرونا برسد.

درحالی‌که اسرائیل خود را به‌عنوان نخستین کشوری که به حد ایمنی ملی نزدیک شده، مطرح می‌کند، در ایران حاکمان برای خرید واکسن با مردم در نزاع هستند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی وعده داده برای ساخت واکسن با شرکایمان چین، هند و کوبا جلو رفتیم.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در این مورد گفت: «در باب واکسن سال‌هاست که واکسن فروخته‌اند. ما با شرکای خودمان از جمله چین، هند و کوبا جلو رفتیم و به مردم اطلاع دادیم. تولید واکسن کوبا یکی از واکسن‌های شناخته شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه هنوز مشخص نیست که کیفیت واکسن کوبایی و چینی در چه حدی است. همچنین اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد واکسن هندی عملاً همان واکسن آمریکایی و اروپایی است که تنها در این کشور بسته‌بندی می‌شود.

از سوی دیگر، رهبر جمهوری اسلامی دستور داده تا دولت از خرید واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خودداری کند. برخی از نمایندگان مجلس و حتی وزارت بهداشت از این نظر علی خامنه‌ای استقبال کردند.

در پی این دستور علی خامنه‌ای، سازمان هلال‌احمر اعلام کرد که واردات ۱۵۰ هزار واکسن فایزری که از طرف ایرانیان خارج از کشور هدیه شده بود، لغو شده است.

اما مسئله نگران کننده آن است که کرونا همچنان در ایران قربانی می گیرد. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد که بر اساس آخرین آمار، ۹۱ بیمار کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته فوت کردند.

بیشتر از جهان