ستادکل نیروهای مسلح: عامل ترور فخری‌زاده اخراجی نیروهای مسلح بود

واکنش تند ستاد کل نیروهای مسلح به اظهارات محمود علوی

محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در مراسم معارفه تیرماه ۱۳۹۵- دفاع پرس

یک هفته پس از آنکه محمود علوی، یکی از عوامل ترور محسن فخری‌زاده را عضو نیروهای مسلح ایران دانست، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای به تندی به آن واکنش نشان داد.

ستادکل نیروهای مسلح در این بیانیه خطاب به وزیر اطلاعات نوشته است که کاش در «اظهارات رسانه‌ای خود آن هم در پخش زنده، دقت بیشتری می‌کرد» تا بهانه به دست آمریکا و اسرائیل نمی‌داد و «از جایگاه خطیر وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان و شأن نیرو‌های مسلح مراقبت می‌کرد.»

وزیراطلاعات ایران در یک گفتگوی خبری در روز ۲۰ بهمن‌ماه در توضیح شیوه ترور محسن فخری‌زاده و دلیل ناتوانی وزارتخانه متبوعش از اجرای برنامه ترور گفت: «فخری‌زاده جزو نیروهای مسلح بود و آن فردی هم که اولین تدارکات را برای ترور انجام داد، جزو نیروهای مسلح بود. ما چون نمی‌توانستیم در حوزه نیروهای مسلح کار اطلاعاتی انجام دهیم از مسئولین مربوطه نفر خواستیم بیایند بنشینند و روی قضیه کار کنیم ولی قبل از این‌که نماینده‌ای معرفی شود این اتفاق  افتاد.»

ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه خود اعلام کرده که اظهارات محمود علوی غلط است و مسئول تدارکات ترور عضو «اخراجی» نیروهای مسلح بوده است: «فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۹۳ در حال آموزش بوده و در همان سال به دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج گردیده است.»

در ادامه این بیانیه اعلام شده که این فرد هویت نظامی نداشته و وزارت اطلاعات می‌توانسته بر عملکرد او نظارت داشته باشد.

محسن فخری‌زاده، از چهره‌های اصلی برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی جمهوری اسلامی، روز هفتم آذرماه در ورودی شهر آبسرد دماوند در نزدیکی تهران ترور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترور محسن فخری‌زاده که برنامه حفاظتی گسترده‌ای هم داشت، انتقاداتی را متوجه ضعف مفرط نیروهای امنیتی در شناسایی و رفع تهدید از مقام‌های جمهوری اسلامی کرده است.

برخی گزارش‌های تاییدنشده حاکی است که یکی از عوامل ترور محسن فخری‌زاده از اعضای سپاه انصارالمهدی بوده است. سپاه انصارالمهدی زیرنظر سپاه پاسداران قرار دارد و وظیفه تامین امنیت چهره‌های ارشد لشکری و کشوری را به عهده دارد.

ستاد کل نیروهای مسلح وظیفه هماهنگی میان اجزای مختلف نیروهای نظامی را به عهده دارد و زیرنظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود. در سه دهه رهبری علی خامنه‌ای و با گسترش روزافزون سپاه، ترکیب ستادکل نیروهای مسلح نیز به نفع سرداران سپاه تغییر کرده است و امرای ارتش اکنون در اقلیت هستند.   

به نظر می‌رسد واکنش ستادکل نیروهای مسلحبه سخنان محمود علوی بیش از آنکه دفاع از کلیت نیروهای مسلح ایران باشد، دفاع از عملکرد سپاه و سازمان اطلاعات آن در ماجرای مناقشه‌برانگیز ترور محسن فخری‌زاده است.