نمایندگان بریتانیا: «نگذارید تجهیزات روسی و چینی وارد ارتش ما شود»

چین در چند سال گذشته ۹ شرکت را که در بخش دفاع بریتانیا فعالیت می‌کنند خریده است

جنگنده نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا- Petros Karadjias / POOL / AFP

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا از دولت می‌خواهند که چین و روسیه را از هرگونه دخالت در تامین تجهیزات نظامی ارتش بریتانیا ممنوع کنند.

کمیته دفاع مجلس عوام گفت، ۹ شرکتی که در بخش دفاع بریتانیا فعالیت می‌کنند، از جمله شرکتی که تراشه مورد استفاده در جت‌های جنگی آمریکایی اف-۳۵ را تولید می‌کند که ارتش‌های ایالات متحده و بریتانیا از آن استفاده می‌کنند، در سال‌های اخیر از سوی شرکت‌های چینی خریداری شده‌اند.

۶ شرکت از ۹ شرکت مذکور عرصه دفاعی را به عنوان یکی از تجارات کلیدی خود ذکر کرده‌اند.

این کمیته گفت که وزارت دفاع باید فهرستی از کشورهایی که «آن‌ها را دوستانه در نظر می‌گیرد و سرمایه‌گذاری از جانب آنان تشویق می‌شود»، منتشر کند.

به گفته نمایندگان، تمام کشورهایی که خارج از این فهرست باشند، «از جمله چین و روسیه، باید از سرمایه‌گذاری در تجهیزات دفاعی بریتانیا منع شوند.»

نمایندگان هشدار دادند که استفاده گسترده و ادامه‌دار شرکت‌های خارجی در تجهیز امور دفاعی بریتانیا امکان «مداخله احتمالی دولت‌های خارجی متخاصم» را باز گذاشته است.

هیو والترز، دبیر واحد امنیت و کامیابی اقتصادی وزارت دفاع، ظاهرا به این کمیته گفته است که مقامات وزارت دفاع «خیلی از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنند.»

گزارش این کمیته اظهار می‌دارد: «این رویکرد منجر به دخالت خارجی شده و فارغ از نحوه تعریف آن، در عرصه صنعت دفاع بریتانیا به نحوی گسترده رایج شده است.» و اکنون تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰ درصد قراردادهای دفاعی شامل این موارد می‌شود.

چین به ویژه سابقه شدیدی در سرقت مالکیت فکری دارد که بنا به این گزارش، باعث می‌شود تمام شرکت‌های بریتانیایی که با همتایان چینی همکاری می‌کنند، خطر سرقت فناوری خود را به جان بخرند.

این گزارش اظهار می‌دارد: «کشورهایی که همواره در سرقت مالکیت فکری نقش دارند و مرتب خلاف ارزش‌های بریتانیا رفتار می‌کنند، مانند چین تحت حکومت حزب کمونیست، باید متخاصم تلقی شوند. سرمایه‌گذاری از طرف کشورهایی نظیر روسیه که مرتب در جاسوسی علیه بریتانیا یا متحدانش نقش دارد، نیز باید در دسته متخاصم جای گیرد.»

نمایندگان گفتند که به نظر می‌رسد وزارت دفاع «درباره مالکیت چینی‌ها بی‌ اعتنا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن گزارش آمده است: «وقتی از وزیر دفاع پرسیده شد چگونه به تلاش شرکت‌های چینی برای خرید شرکتی در عرصه دفاع بریتانیا واکنش نشان می‌دهد، او پاسخ داد که «درباره کشورها، تک به تک، اطلاعات زیادی» ندارد.

نمایندگان به گونه‌ ویژه‌ای درباره این تصمیم اظهار نگرانی کردند که قرار است دو هواپیمای دست دوم بوئینگ ۷۳۷ را از چین خریداری کند و آن‌ها را به هواپیمای «وِج تِیل ای ۷» تبدیل کند که در گزارش واحد اطلاعات، نظارت، تحصیل هدف، و اکتشاف نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا به عنوان «تجهیزاتی مرکزی» توصیف شده‌ است که برای ردیابی همزمان چندین هدف در دریا و هوا، و نیز هدایت جت‌ها و ناوهای جنگی طراحی شده‌ است.

این گزارش می‌افزاید: «خریداری تجهیزاتی از چین که مورد استفاده نیروهای نظامی قرار گیرد نباید از جانب وزارت دفاع به عنوان گزینه‌ای ممکن در نظر گرفته شود.»

ریچارد درکس، دبیر آن کمیته گفت: «به‌رغم آن که دولت نشان داده است که درک خوبی از خطرات حاصل از مداخله نیروهای خارجی در عرضه تجهیزات دفاعی دارد، اما نیاز به انجام کارهای بیشتری برای حفظ تمامیت و استقلال صنعت دفاعی کشور است. این آگاهی بیشتر از خطرات باید منجر به سختگیرانه‌تر کردن مقررات و رویکردی جدید شود.»

او ادامه داد: «سرمایه‌گذاری در تجهیزات دفاعی از طرف تمام کشورهایی که خارج از فهرستی تأیید شده باشند، از جمله از طرف چین و روسیه، باید ممنوع شود. ما نمی‌توانیم درباره امنیت ملی و تمامیت خود رویکرد بازار آزاد را اتخاذ کنیم.»

© The Independent