هشدار فرانسه به ایران: نقض بیشتر برجام دیپلماسی را به خطر می‌اندازد

روسیه نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته «خویشتنداری و رویکردی مسئولانه» نشان دهند

آژانس اعلام کرد که ایران در تناقض با توافق هسته‌ای وین، تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است- عکس از تسنیم

دولت فرانسه روز پنجشنبه به ایران در مورد اقدامات بیشتر در نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هشدار داد و گفت چنین اقداماتی پنجره دیپلماتیکی را که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا باز شده است، به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت «برای حفظ فضای سیاسی جهت راه حل برآمده از مذاکره، ما از ایران می‌خواهیم اقدام جدیدی که وضعیت هسته‌ای (کنونی) را بدتر می‌کند انجام ندهد.»

به گفته انیس ون در مول، «وضعیت توافق وین قبلا به دلیل موارد انبوه نقض آن، از جمله آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به شدت نگران‌کننده شده است.» اشاره او به تولید اورانیوم فلزی در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی محرمانه به شورای حکام این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران در تناقض با توافق هسته‌ای وین، تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.

طبق توافق وین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران نباید برای تولید اورانیوم فلزی اقدام کند، اما برخی منابع آگاه گفته‌اند که ایران از سال‌ها قبل سرگرم تحقیقات برای هموار کردن راه تولید اورانیوم فلزی بوده است.

ایران و گروه ۱+۵ در تابستان ۱۳۹۴ در پایتخت اتریش برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند، اما آمریکا سه سال بعد از آن خارج شد و ایران نیز تعهدات خود را نادیده گرفت.

تصمیم ایران به نادیده گرفتن تعهدات خود انتقاد دیگر طرف‌های برجام را، که پس از خروج آمریکا از آن در بهار ۱۳۹۷ تلاش کردند آن را حفظ کنند، به دنبال داشته است؛ از جمله مسکو که رابطه خوبی با تهران دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر در روز پنجشنبه با بیان این که «ما منطق اقدام‌های آنها و دلایل تحریک ایران را درک می‌کنیم،» از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «خویشتنداری و رویکردی مسئولانه» نشان دهند.