قدرت‌های اروپایی: تولید اورانیوم فلزی، نقض برجام و کاربرد آن نظامی است

بریتانیا فرانسه و آلمان به ایران هشدار دادند که فعالیت جدید هسته‌ای نقض مفاد برجام است

سه کشور اروپایی از ایران خواستند تا تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند- IAEA

ساعتی پیش سه کشور اروپایی عضو برجام با انتشار بیانیه‌ای مشترک در مورد تولید اورانیوم فلزی به ایران هشدار دادند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان نسبت به اقدام ایران برای تولید‌ اورانیوم فلزی برای راکتور تحقیقاتی تهران هشدار دادند و گفتند که این اقدام نقض برجام است. قدرت‌های اروپایی  تأکید کردند که اورانیوم فلزی برای ایران هیچ استفاده غیرنظامی ندارد و کاربرد آن به صورت بالقوه در امور نظامی است.

در این بیانیه مشترک از ایران خواسته شده به تعهدات برجامی خود بازگردد: «ما قویا از ایران می‌خواهیم که به این فعالیت (تولید اورانیوم فلزی) پایان دهد و اگر در حفظ این توافق (برجام) جدی است، بدون فوت وقت به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک برگردد.»

اورانیوم فلزی می‌تواند برای ساخت بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد و تحقیقات در مورد تولید آن به صورت خاص تحت توافق هسته‌ای برجام ممنوع شده است.

چهارشنبه گذشته خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به نسخه‌ای از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دست یافته که بر اساس آن ایران کار تولید اورانیوم فلزی از اورانیوم طبیعی و سپس تولید اورانیوم فلزی غنی سازی شده تا سقف ۲۰ درصد را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پس از انتشار این گزارش، کاظم غریب آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، این خبر را تایید کرد و گفت که تولید اورانیوم فلزی در راستای فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، است.

غریب‌آبادی گفت که «تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد ‌و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کرده‌اند.»