آژانس: ایران در تناقض با برجام تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است

اورانیوم فلزی می‌تواند برای مصارف غیرنظامی به کار برده شود و همچنین بخش اصلی سلاح هسته‌ای است

تولید اورانیوم فلزی در ایران زنگ خطری برای دیپلمات‌های غربی است- عکس از تجارت نیوز

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در یک گزارش محرمانه به شورای حکام این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران در تناقض با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی ضمن اعلام این خبر نوشت، آژانس روز هشتم فوریه (بیستم بهمن ماه) تولید مقدار اندکی اورانیوم فلزی را، پس از وارد کردن تجهیزات جدید در تاسیسات اصفهان، تایید کرد.

تولید اورانیوم فلزی در ایران زنگ خطری برای دیپلمات‌های غربی است، زیرا این مواد که از محدوده غنی‌سازی فراتر می‌روند، می‌توانند برای مصارف غیرنظامی به کار برده شوند و همچنین بخش اصلی سلاح هسته‌ای هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مشابه نوشت، در بیانیه آژانس آمده است «رافائل گروسی مدیرکل آژانس امروز کشورهای عضو را در جریان آخرین تحولات مربوط به تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی، به عنوان بخشی از  هدف اعلام شده تولید سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران، قرار داد.»

در این بیانیه همچنین گفته شده است که «آژانس روز ۸ فوریه تولید ۳.۶ گرم اورانیوم فلزی را در تاسیسات اصفهان تایید کرد.»

وال استریت ژورنال اواخر دی ماه در گزارشی از آغاز کار روی خط مونتاژ برای «تولید ماده‌ای حساس که می‌تواند در کلاهک اتمی کاربرد داشته باشد» خبر داده بود و آن را یک گام مهم در جهت امکان تولید سلاح هسته‌ای عنوان کرد.

به گفته این روزنامه، مسئولان ایرانی قبلا آژانس را جریان این اقدام خود قرار داده بودند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در روز ۲۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقاء‌یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شده است.

طبق توافق وین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران نباید برای تولید اورانیوم فلزی اقدام کند، اما برخی منابع آگاه گفته‌اند که ایران از سال‌ها قبل سرگرم تحقیقات برای هموار کردن راه تولید اورانیوم فلزی بوده است.

آمریکا و متحدان بین‌المللی و منطقه‌ای آن در مورد صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تردید دارند و خواهان جلوگیری از رسیدن تهران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای هستند. ایران تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.