کاخ سفید: ترامپ درخواست گزارش امنیتی نکرده است

بایدن پیش‌تر با دسترسی ترامپ به گزارش‌های امنیتی مخالفت کرده بود، اما به نظر می‌رسد که او در این زمینه تصمیم نمی‌گیرد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید - SAUL LOEB / AFP

به گفته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، دریافت گزارش‌های امنیتی حق دونالد ترامپ است، اما او هیچ ابراز علاقه‌ای برای دریافت آن‌ها نکرده است.

خانم ساکی در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه اعلام کرد رییس جمهوری بعد از کنار رفتن از قدرت هم حق دسترسی به گزارش‌های اطلاعاتی را دارد، اما آقای ترامپ خواهان چنین چیزی نشده است. او گفت اگر آقای ترامپ چنین درخواستی کرده بود، مقامات امنیتی نهایتاً تصمیم می‌گرفتند که گزارش‌ها را در اختیار وی بگذارند یا نه.

خانم ساکی گفت:«آقای بایدن در مورد دسترسی رییس جمهوری پیشین، ترامپ، به اطلاعات حساس امنیتی به شدت نگران بود، اما اگر رییس جمهوری سابق درخواست می‌کرد گزارش‌های امنیتی را دریافت کند، آقای بایدن که به گروه امنیتی خودش اعتماد عمیقی دارد، تصمیم آن‌ها را می‌پذیرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم ساکی گفت خبر ندارد که آقای ترامپ برای دسترسی به گزارش‌های امنیتی درخواستی داده باشد. او به خبرنگاران گفت اطلاعات بیش‌تر در این باره را از رییس سازمان امنیت ملی بخواهند.

اما سخنگوی سازمان امنیت ملی می‌گوید رسیدگی به درخواست روسای جمهوری سابق برای دسترسی به گزارش‌های امنیتی فرایندی دارد و اگر آقای ترامپ درخواست دسترسی به چنین اطلاعاتی را کند، آن روال‌ها به اجرا درمی‌آید.

این سخنگو گفت:«مراجع امنیتی برای تحویل اطلاعات امنیتی به روسای جمهوری سابق ایالات متحده فرایند تعیین شده‌ای دارند و هر وقت درخواستی بیاید از همان فرایند پیروی می‌کنیم.»

آقای بایدن پیش از این گفته بود به خاطر «رفتار ناهنجار» آقای ترامپ، موافق نیست که گزارش‌های امنیتی در اختیار او قرار بگیرد. اما اظهارت خانم ساکی نشان می‌دهد که  تصمیم‌گیری در مورد دسترسی یا عدم دسترسی آقای ترامپ به اطلاعات امنیتی با آقای بایدن نیست.

آقای بایدن گفته بود:«به نظر من نیازی نیست که به گزارش‌های امنیتی دسترسی داشته باشد. چه فایده‌ای برای او دارد؟ غیر از آن که مرتکب لغزشی شود یا حرفی بزند، چه کار دیگری از او برمی‌آید؟»

© The Independent

بیشتر از جهان