«به هیچ وجه نمی‌توان مانع از شرکت ترامپ در انتخابات بعدی شد»

رئیس دفتر سابق ترامپ: استیضاح بیشتر شبیه یک محاکمه تلویزیونی سیاسی است

استیضاح ترامپ از روز سه شنبه در سنای آمریکا شروع می شود. - MANDEL NGAN / AFP

میک مالوِینی، رئیس دفتر سابق دونالد ترامپ در کاخ سفید می‌گوید «امکان ندارد» آقای ترامپ در محاکمه استیضاح خود در دور دوم محکوم شود و دموکرات‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند جلوی شرکت او را در انتخابات‌های آینده بگیرند. 

آقای مالوِینی به شبکه خبری اسکای استرالیا گفت: «به هیچ وجه امکان ندارد دونالد ترامپ در محاکمه مجلس سنا محکوم شود و امکان ندارد که برای شرکت در انتخابات صلاحیت خود را از دست بدهد. آن‌ها نمی‌توانند او را از کاخ سفید کنار گذارند چون او قبلا آنجا را ترک کرده است.» 

آقای مالوِینی گفت: «این را می‌گویم که کمی ناامیدکننده است که با توجه به وخامت اوضاع در ۶ ژانویه، هیچ تحقیقات دقیقی درباره آن انجام نشده است… بیشتر شبیه یک محاکمه تلویزیونی سیاسی می‌ماند که مانند محاکمه‌ای معمولی با ارائه مدارک و تصمیم‌گیری در آخر انجام می‌شود.» 

متحد سابق آقای ترامپ گفت گرچه او نسبت به اقدامات رئیس جمهور سابق در ۶ ژانویه انتقاد دارد اما «به هیچ وجه حتی نزدیک تشویق به اغتشاش و آشوب نبود». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مالوِینی تصمیم دموکرات‌ها را برای تمرکز محدود در این استیضاح و تاکید بر آن چه قبل از شورش اتفاق افتاد زیر سؤال برد و گفت انتقاد خودش از آقای ترامپ «بر اقدامات او طی شورش و بلافاصله بعد از آن متمرکز است ولی این موارد هیچ ربطی به محاکمه استیضاح ندارد». 

آقای مالوِینی افزود: «سخت است که دست خود را روی یک احساس خاص گذاشت، چه خجالت و شرمندگی، به ستوه آمدن، یا ناامیدی، ولی به هر صورت برخی از پر و پا قرص‌ترین هواداران رئیس جمهور، که خودم یکی از آنان بودم، به شدت از رفتار رئیس جمهور طی آن شورش ناامید و ناراحت شدیم. او هنگام وقوع آن اغتشاشات به اندازه کافی در مقابل شورشیان قوی ظاهر نشد. وقتی هم که بعدتر در تلویزیون ظاهر شد خطاب به شورشیان از عباراتی نظیر این استفاده کرد که: ما عاشق شما هستیم. نه که ما عاشق آن‌ها نیستیم. ما در این کشور عاشق افرادی نیستیم که می‌خواهند انتقال قدرت بین مقامات براساس قانون اساسی را به گونه‌ای خشونت‌آمیز متوقف کنند. این دقیقا نقطه مخالف احساس ما درباره چنین اشخاصی است.»

او گفت: «به هر صورت در تاریخ این گونه نوشته خواهد شد که دونالد ترامپ به نحوی با شورش آن روز مرتبط بود و این باعث خواهد شد تمام اقدامی که او و تیمش انجام داده بودند و دستاوردهای آنان به سایه رود.» 

آقای ترامپ ۱۳ ژانویه در مجلس نمایندگان با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف استیضاح شد که یعنی ده جمهوری‌خواه به همکاران دموکرات خود پیوستند تا اقدامات رئیس جمهور وقت را در ۶ ژانویه محکوم کنند. 

علاوه بر رای تمام ۵۰ سناتور دموکرات به رای ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه نیز نیاز خواهد بود تا به حد نصاب استیضاح در مجلس سنا دست یافت. ۴۵ تن از ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه پیش‌تر به لایحه‌ای رای دادند که محاکمه استیضاح رئیس جمهوری در گذشته را بر خلاف قانون اساسی معرفی می‌کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان