هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که ایران منتظر گام‌های آمریکا برای احیای برجام است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران- MFA

در حالی که برخی رسانه‌ها از فعال‌شدن کانال‌های محرمانه برای گفتگوی ایران با مقام‌های دولت بایدن خبر می‌دهند، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که ایران هیچ مذاکره دو‌جانبه‌ای با آمریکا نخواهد داشت.

او در نشست مطبوعاتی صبح امروز ۱۳ بهمن‌ماه گفت که ایران منتظر اقدام آمریکا برای بازگشت به برجام است. او البته به این نکته هم اشاره کرد که «بازگشت آمریکا به برجام به صورت اتوماتیک نیست، با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.»

او در مورد خواسته‌های ایران از آمریکا و اقداماتی که باید طرف مقابل انجام دهد گفت «اقدام مورد‌نظر ما یعنی رفع تحریم موثر و این یعنی همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن‌کشی درباره نرم‌های بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد باید به صورت موثر لغو شوند و ما باید آثار رفع تحریم را در ایران ببینیم. یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخش امضا بر روی کاغذ است. ما آنچه منتظریم اظهارنظر این و آن نیست. سرمایه این ملت قابل دسترسی باشد. نفت مبادله و پولش برگردد و زنجیره‌ای از آثار رفع تحریم را ببینیم. هر زمان این اقدام را از سوی آمریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.»

این سخنان در حالی است که طرف آمریکایی نیز از ایران خواسته به تعهدات برجامی خود بازگردند و فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کنند تا آمریکا مجددا به برجام بازگردد.

از دیگر سو آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور در روزهای گذشته خواستار مذاکره برای دستیابی به توافقی گسترده‌تر و جامع‌تر از برجام شده‌اند. آمریکا می‌خواهد در توافق جدید موضوع فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و همچنین موشک‌های بالستیک در محور مذاکرات باشد.

سه کشور اروپایی عضو برجام نیز پیش‌تر اعلام کرده‌اند که برجام به تنهایی بحران کنونی خاورمیانه و نگرانی‌ها از اقدامات ایران را مرتفع نمی‌کند.

موضوع اختلاف‌بر‌انگیز دیگر تمایل کشورهای اروپایی و آمریکا برای مشارکت متحدان منطقه‌ای در مذاکرات آتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران اعلام کرده حاضر به اضافه کردن موضوعی جدید به برجام و یا حضور کشوری جدید در این توافق نیست.  

در زمانی که این تنش های لفظی به صورت کنترل‌شده در جریان است، برخی رسانه‌ها از احتمال ازسرگیری مذاکرات پنهانی میان مقام‌های دولت جدید آمریکا با ایران سخن گفته اند. انتصاب راب مالی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این گمانه‌زنی‌ها را تشدید کرده است. راب مالی از حامیان برجام و از مذاکره‌کنندگان توافق برجام است و در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بارها حمایت خود را از توافق هسته‌ای و رویکرد دیپلماتیک نسبت به ایران اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح امروز این گمانه‌زنی‌ها را رد کرد و گفت: «هیچ مذاکره‌ دوجانبه‌ای با آمریکا نه لازم است و نه در این خصوص اقدامی خواهیم داشت. آمریکا لازم است به تعهداتش برگردد و اگر این اقدام صورت بگیرد در چارچوب کمیسیون مشترک برجام امکان گفت‌وگو برقرار است.»