مخالفت ایران با مشارکت قدرت‌های منطقه‌ای در مذاکرات هسته‌ای

ایالات متحده و هم‌پیمان‌های منطقه‌ای آن می‌گویند برجام به تنهایی برای مهار جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی در منطقه کافی نیست

خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران- عکس از شفقنا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه که گفته است قدرت‌های منطقه‌ای نیز باید در مذاکرات هسته‌ای با تهران مشارکت خواهند داشت گفت، برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی مورد تایید شورای امنیت است که طرف‌های آن مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

سعید خطیب‌زاده در گزارشی که در وبسایت وزارت خارجه ایران منتشر شده است، آقای مکرون را به «خویشتن‌داری و پرهیز از مواضع شتاب‌زده و نسنجیده» دعوت و او را متهم کرد که نگران فروش تسلیحاتی فرانسه به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و از مقام‌های فرانسوی خواست در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت مذاکرات آتی با جمهوری اسلامی ایران در مورد توافق هسته‌ای وین «بسیار سخت‌گیرانه» خواهد بود و برخی شرکای منطقه‌ای قدرت‌های جهانی، از جمله عربستان سعودی، نیز در آن مشارکت خواهند داشت و نباید اشتباه سال ۲۰۱۵ را در این مورد تکرار کرد.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند؛ توافقی که واشنگتن سه سال بعد، از آن خارج شد و جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اکنون قصد دارد با گفت‌وگو برای بازگشت به آن، زمینه‌ را برای مذاکره در مورد مسائل دیگر فراهم کند.

ایالات متحده و همپیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آن، از جمله عربستان سعودی و اسرائیل، می‌گویند برجام به تنهایی برای مهار جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی در منطقه کافی نیست و باید علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، در مورد فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران نیز، که آنها تهدیدی علیه امنیت و ثبات خاورمیانه می‌دانند، گفت‌وگو کرد.

تهران مذاکره دوباره بر سر برجام و همچنین برنامه موشکی خود را رد کرده و بازگشت به تعهدات هسته‌ای اش را مشروط به بازگشت واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌ها کرده است. با این حال دولت جدید آمریکا می‌گوید برای بازگشت به برجام، ایران باید ابتدا از تمامی تعهدات و وظایف خود تحت توافق هسته‌ای وین به طور کامل پیروی کند.