گفت‌وگوی غنی و بیل گیتس درباره مبارزه با فلج اطفال در افغانستان

موارد ابتلا به ویروس فلج کودکان در یک سال گذشته در افغانستان ۵۰ درصد افزایش داشته است

افغانستان و پاکستان تنها کشورهای هستند که در آن فلج اطفال ریشه‌کن نشده‌است- NOORULLAH SHIRZADA / AFP
 

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با بیل گیتس، موسس و رئیس شرکت مایکروسافت، در مورد مبارزه با فلج اطفال گفت‌وگو کرد.

بیل گیتس، مؤسس شرکت مایکروسافت و بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس، سال‌ها است در راستای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در جهان کوشش می‌کند. او دستاوردهای چشمگیری هم داشته ‌است. دو کشور افغانستان و پاکستان، تنها مناطقی در دنیا هستند که همچنان در آن فلج اطفال قربانی می‌گیرد.

آقای غنی دیروز، از طریق ویدیوکنفرانس، در مورد مبارزه با فلج اطفال در افغانستان با آقای گیتس گفت‌وگو کرد.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید: «در این ویدیو کنفرانس، هر دو طرف ابراز نگرانی کردند که سال گذشتۀ میلادی، موارد فلج اطفال در افغانستان چند برابر شد، زیرا طالبان به کارکنان واکسن پولیو در مناطق تحت کنترل خود، اجازه ندادند.»

دو طرف درباره اصلاحات در روند و افزایش امکانات در این زمینه نیز، بحث‌ مفصلی کردند.

افغانستان به کمک صندوق کودکان سازمان ملل متحد، هفته پیش کارزار واکسن فلج اطفال را شروع کرد. طی آن حدود ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند طالبان اعلام کرد از این موضوع حمایت می‌کند،‌ وزارت بهداشت و درمان عمومی افغانستان، ناامنی را بزرگترین مانع در اجرای موفق این روند خواند. این نگرانی وجود دارد که حدود ۳.۳ میلیون کودک به دلیل محدودیت‌ها در اجرای خانه‌به‌خانه واکسن محروم بمانند.

دولت افغانستان تایید کرد موارد مثبت فلج اطفال در سال ۲۰۲۰، به ویژه در مناطق جنوب که گرفتار جنگ هستند، حتی تا ۵۰ درصد افزایش داشته ‌است. وزارت بهداشت و درمان عمومی افغانستان، امسال ۵۶ مورد مثبت فلج اطفال را ثبت کرد. این رقم در سال قبل، ۲۹ مورد بود.