آغاز طرح ملی ایمن‌سازی کودکان افغان در برابر فلج اطفال

۱۰ میلیون کودک در معرض خطر ابتلا به فلج اطفال قرار دارند

ایمن‌سازی در مقابل فلج اطفال در افغانستان - Polio Free Afghanistan

در افغانستان، پیکار ملی برای اجرای طرح ایمن‌سازی کودکان در برابر فلج اطفال شروع شده است و برای پنج روز در سراسر کشور ادامه دارد. سازمان ملل متحد در همکاری با دولت افغانستان، می‌خواهد با تزریق واکسن به تمام کودکان زیر سن ۵ سال، از احتمال ابتلای آنها به بیماری فلج اطفال پیشگیری کند.

تعداد کودکان زیر پنج سال این کشور، به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

سازمان بهداشت جهانی خطاب به مردم افغانستان می‌گوید:‌ «ماموران واکسیناسیون به خانه شما می‌آیند ولی اگر به هر دلیلی کودکان شما از واکسن بازماندند، باید آنها را به درمانگاه برده و واکسن بزنید.»

انتظار می‌رود در این پنج روز، ده میلیون کودک در شهر و روستا، به‌ویژه در مناطق دور دست آشوب‌زده، واکسینه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های شورشی، رسما با این روند مخالفت نکرده‌اند‌ اما در گذشته مشکلاتی بر سر راه کارمندان بهداشتی ایجاد کرده‌اند.

دولت افغانستان، صندوق کودکان سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی از روحانیون و روایت داستان‌های واقعی مرتبط، برای تشویق مردم به زدن واکسن کمک گرفته‌اند. پیام‌های ویدیویی علمای دینی منتشر شده‌ است که از مردم می‌خواهند از سلامتی کودکان خود غفلت نکنند و اجازه بدهند کودکان واکسینه شوند.

دولت افغانستان هم از مردم خواسته ‌است برای انجام مسئولیت جمعی و نجات تک‌تک کودکان از ابتلا بیماری دائمی فلج اطفال به این تلاش ملی بپیوندند.

چند سال است که در این کشور، تلاش‌هایی با حمایت جامعه جهانی جریان دارد تا بیماری فلج اطفال ریشه‌کن شود؛ اما به دلیل جنگ، سنت و عدم آگاهی کامل و فقر گسترده، افغانستان یکی از دو کشور جهان است که همچنان دچار ویروس فلج کودکان است.

کشور دومی که نتوانسته است از ویروس پولیو (ویروسی که به بیماری فلج اطفال منجر می‌شود) رهایی یابد پاکستان است که آنهم به دلایل مشابه، به ویژه در مناطق قبیله‌نشین، در مبارزه با فلج اطفال موفق نشده ‌است.

یکی از بزرگترین مناطق با بیشترین موارد فلج کودکان،‌ استان جنوبی قندهار است.

سازمان ملل متحد تایید می‌کند که امسال دست‌کم ۵۳ مورد ویروس پولیو در افغانستان ثبت شده است. سال گذشته ۲۹ مورد ابتلا به فلج اطفال گزارش شده بود. به گفته منابع رسمی، دلیل افزایش ابتلا به فلج اطفال، به همه‌گیری ویروس کرونا ارتباط دارد که اقدامات برای ایمن‌سازی را نیز مختل کرده‌است.

بیشتر از جهان