اهداف سفر ظریف به روسیه: از هماهنگی در برجام تا همکاری اطلاعاتی

ایران و روسیه از سوی ایالات متحده متهم هستند در حملات سایبری سازمان‌یافته به صنایع و شرکت‌های آمریکایی دست داشته‌اند

وزیران امور خارجه ایران و روسیه توافقنامه‌ای را به منظور تقویت همکاری‌ها در حوزه امنیت اطلاعات به امضا رساندند-HANDOUT / AFP / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY

وزیران امور خارجه ایران و روسیه روز سه‌شنبه توافقنامه‌ای را به منظور تقویت همکاری‌ها در حوزه امنیت اطلاعات به امضا رساندند، که طرف ایرانی از آن به عنوان یک «نقطه عطف مهم» در زمینه همکاری‌های دوجانبه در امنیت سایبری یاد می‌کند.

محمدجواد ظریف در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود از جمهوری آذربایجان عازم مسکو شد و با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و درباره مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله برجام و بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه دو کشور در یک نشست خبری مشترک در مسکو از امضای یک موافقتنامه همکاری اطلاعاتی برای تقویت هماهنگی دو طرف در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور تضمین امنیت ملی و بین‌المللی اطلاعات خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای لاوروف، این سند امکان هماهنگی اقدامات ایران و روسیه را «در چارچوب اهمیت روزافزون مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد و همچنین در زمینه تاثیر فزاینده آنها بر روابط بین‌الملل و هم بر اوضاع هر کشور،» فراهم خواهد کرد.

هم ایران و هم روسیه از سوی ایالات متحده متهم هستند در حملات سایبری سازمان‌یافته به صنایع و شرکت‌های آمریکایی دست داشته، و تلاش کرده‌اند بر روند برگزاری انتخابات در آن کشور از طریق نشر اطلاعات نادرست در فضای سایبری تاثیر بگذارند.

روسیه در سال‌های اخیر حامی عمده ایران در برابر غرب بوده است، و به همراه چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا طرف توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ با تهران است. ایران و روسیه در جنگ سوریه نیز با هم از بشار اسد رییس رژیم حاکم بر دمشق دفاع کردند.

برجام

سفر ظریف به مسکو کمتر از یک هفته پس از آغاز به کار دولت جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده از حزب دموکرات و افزایش امیدها به گفت‌وگوی تهران و واشنگتن برای بازگشت به تعهدات خود در برجام و احتمال توافق جدید صورت می‌گیرد.

وزیر امور خارجه ایران در مورد مواضع دولت جدید آمریکا، ضمن تکرار مواضع همیشگی جمهوری اسلامی که هر زمان واشنگتن تحریم‌ها را متوقف کند تهران هم آمادگی دارد به نحو مناسب پاسخ دهد، گفت ایران به عمل پاسخ خواهد داد نه به حرف.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در تابستان ۱۳۹۴ برای اعمال برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در ازای لغو تحریم‌هایی که در ارتباط با آن برنامه علیه ایران اعمال شده بود، توافق کردند.

آن توافق در دولت باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا – که بایدن معاون او بود – حاصل شد، اما دونالد ترامپ چند ماه پس از ورود به کاخ، با هدف رسیدن به یک توافق فراگیر که فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را شامل شود، از آن خارج شد.

جو بایدن و مقام‌های دولت او برای مذاکره با ایران و بازگشت دو طرف به تعهدات خود در توافق ابراز تمایل کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در نشست بررسی صلاحیت خود در سنا گفت در صورت بازگشت تهران به تعهداتش در برجام، واشنگتن نیز به آن بازخواهد گشت تا فرصتی باشد برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر.

ایران در چهار سال گذشته مذاکره دوباره درباره توافقی که پیشتر بر سر آن مذاکره شده را رد کرده و تاکید کرده بر سر برنامه موشکی‌اش مذاکره نمی‌کند. با این حال با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، برای مذاکره احتمالی در مورد برجام انعطاف نشان داده است.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، روز سه‌شنبه در مقاله‌ای درباره اهداف سفرهای منطقه‌ای اخیر محمدجواد ظریف، از جمله روسیه، نوشت «در ایامی که تهدید ترامپ از صحنه سیاست بین‌الملل به کنار رفت، دیپلماسی مجال بروز و ظهور مناسبی پیدا کرده است.»