تمدید قرارداد بیست ساله با روسیه در دستور کار جواد ظریف

وزیر خارجه ایران در مسکو: حامل پیام مهمی از روحانی برای پوتین هستم

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنار وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه به مسکو رفت تا با هم‌تای روس خود، سرگئی لاوروف، دیدار کند. 

ظریف در فرودگاه مسکو در جمعی از خبرنگاران گفت که حامل پیام مهمی از سوی رئیس جمهوری ایران برای رهبر روسیه، ولادیمیر پوتین، است. 

به گزارش خبرگزاری فارس ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ایران مبنی بر اینکه «پیام مهم حسن روحانی برای پوتین چیست؟» گفت: «اگر قرار بود در تلویزیون عنوان شود که در تهران گفته می‌شد». 

جواد ظریف هم‌چنین جزئیات چندانی از دلیل سفر و محور گفت‌وگوها با هم‌تای روس خود بیان نکرده است و تنها گفته که «متعاقب گفت‌وگوهای آقایان روحانی و پوتین قرار شد گفت‌وگوهایی اینجا صورت بگیرد». حسن روحانی و ولادیمیر پوتین ۲۶ تیرماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ماه مارس سال آینده میلادی بیستمین سال توافقات ایران و روسیه است و آیا ایران برنامه‌ای برای تمدید این توافق دارد؟ گفته «تمدید توافق ۲۰ ساله میان ایران و روسیه در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارد».

او گفته اگر «دوستان روسی» بخواهند می‌شود یک «قرارداد بلندمدت دیگر» داشت. ولی حتما «تمدید قرارداد» در دستور کار ماست.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که صحنه سیاسی ایران در روزهای گذشته شاهد بحث‌ها و انتقادهای از قرارداد ۲۵ ساله با چین بود. واکنش‌ها به این قرارداد ۲۵ ساله با چین چه در بین مقامات داخلی و چه در میان مخالفان حکومت بسیار بود. 

حضور جواد ظریف در مجلس و انتقادهای بی‌شمار به او که برخی نیز به همین قرارداد بود باعث شد که او و همکارانش در وزارت تحت امر وی با استدلال‌های گوناگون به دفاع مدام از این قرارداد پرداختند. 

امروز وزیر خارجه ایران گفته است که «در شرایط کنونی نیاز است گفت‌وگوها به صورت مرتب بین ما و دولت روسیه و همین طور سایر دوستان ما مثل دولت چین صورت بگیرد».

ظریف سفر به روسیه را در همین راستا برشمرده  است و گفته «انشاءالله نتایج خوبی برای کشور داشته باشد».

در گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی  و ولادیمیر پوتین، هم رئیس جمهور ایران توسعه همکاری‌های با مسکو را در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مورد تاکید قرار داده بود.

بیشتر از