بایدن مریک گارلند را به سمت وزیر دادگستری کابینه‌اش منصوب کرد

بایدن اولین معاون زن قوه قضائیه آمریکا را معرفی کرد

مریک گارلند نامزد باراک اوباما برای ریاست دیوان عالی کشور بود - JIM WATSON / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده بعداز ‌ظهر پنجشنبه در باره یورش روز پیش به کنگره آمریکا و کارنامه دونالد ترامپ سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا، اعلام کرد که مریک گارلند وزیر دادگستری و دادستان کل کشور در دولت او خواهد بود.

آقای گارلند نامزد باراک اوباما برای ریاست دیوان عالی کشور بود که سنای آمریکا در سال ۲۰۱۶ از بررسی صلاحیت او خودداری کرد و او از رسیدن به این سمت باز ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن گفت: «آنچه دیروز رخ داد، ابراز نارضایتی نبود، یاغی گری علیه دموکراسی بود، و مسبب اصلی‌اش رئیس جمهوری آمریکا بود.» او افزود که برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی با هواداران آقای ترامپ بسیار متفاوت از برخورد آنها با تظاهرکنندگان هوادار برابری نژادی در تابستان امسال بود.

او با تشبیه رفتار آقای ترامپ به دیکتاتورها، از او به خاطر به کار بردن عبارت‌هایی چون «دادستان من» و «ژنرال‌های من» انتقاد کرد.

آقای بایدن که از شهر ویلمینگتون، محل اقامتش در ایالت دِلِوِر صحبت می کرد، گفت که آقای گارلند باید «به مردم آمریکا وفادار باشد، نه به من.»

رئیس جمهوری منتخب آمریکا با انتقاد شدید از آقای ترامپ گفت که «او کوشید با استفاده از رجاله ها، صدای اکثریت مردم آمریکا را خاموش کند.»

آقای بایدن لیسا موناکو را هم به عنوان اولین زنی که معاون دادستان کل و وزارت دادگستری ایالات متحده خواهد بود معرفی کرد. خانم موناکو در کابینه باراک اوباما مشاور وزارت امنیت داخلی بود.

نامزدهای آقای بایدن باید به تایید اکثریت سنا برسند. با پیروزی دو دموکرات در اننتخابات روز سه شنبه در ایالت جورجیا، تعداد سناتورهای دو حزب اکنون برابر است و نامزدهای آقای بایدن برای این سمت‌های قضایی، بخت بیشتری برای تایید دارند.