سناتور جمهوری‌خواه تایید پیروزی بایدن را در کنگره به چالش می‌کشد

جاش هالی، سناتور میسوری قصد خود را اعلام کرده اما رهبری حزب جمهوری‌خواه با او همراه نیست

آقای هالی مدعی است که در انتخابات تقلب شده است-Patrick Semansky-Pool/Getty Images/AFP

سناتور جاش هالی از ایالت میسوری اولین قانونگذاری است که اعلام کرده نتیجه انتخابات را در جلسه کنگره آمریکا به چالش رسمی خواهد کشید. آقای هالی مثل رئیس‌جمهور، دونالد ترامپ، مدعی است که در انتخابات تقلب شده است. این با وجود این است که ده‌ها تلاش برای چالش کشیدن نتیجه انتخابات در دادگاه توسط قضات مختلف به علت عدم ارائه شواهد رد شده است.

آقای هالی (که روز چهارشنبه قصد خود را اعلام کرد) مشخصا به سلامت انتخابات در ایالت پنسیلوانیا اعتراض دارد.

انتظار می‌رود گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواهِ مجلس نمایندگان (که به همراه سنا یکی از دو بخش کنگره آمریکا است) نیز نتایج انتخابات را به چالش بکشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نظام انتخاباتی آمریکا، پس از این‌که نتیجه توسط کالج انتخاباتی اعلام شد، این کنگره است که باید این نتیجه را تایید کند. کالج انتخاباتی در روز چهارده دسامبر پیروزی جو بایدن را تایید کرد. کنگره حالا باید در روز شش ژانویه نتیجه را تایید کند.

آقای ترامپ قبلا گفته بود پس از اعلام رای کالج انتخاباتی نتیجه را خواهد پذیرفت اما او هنوز چنین نکرده و مدعی است تقلب وسیعی در انتخابات آمریکا صورت گرفته است.

اعتراضات آقای هالی و سایر جمهوری‌خواهان شاید روند را کمی مختل کند اما تقریبا غیرممکن است بر نتیجه نهایی (یعنی رئیس‌جمهور شدن بایدن) تاثیر بگذارد.

بایدن در روز ۲۰ ژانویه پس از ادای سوگند در واشنگتن وارد کاخ سفید می‌شود و ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند.

اختلافات در حزب جمهوری‌خواه

تلاش آقای هالی باعث مطرح شدن نام او شده است اما هیچ یک از رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره با او همراه نشدند. سناتور لیندزی گراهام، که از نزدیک‌ترین سناتورها به ترامپ است، گفته شانسی برای موفقیت تلاش هالی نمی‌بیند.

او دیروز (پنجشنبه) در گفتگو با فاکس نیوز گفت:‌ «سناتور هالی کاملا حق دارد اعتراض کند اما تغییر نتیجه انتخابات در ایالتی دیگر موضوع متفاوتی است.»

سناتور گراهام افزود تنها در صورتی از تلاش هالی پشتیبانی می‌کند که «اثبات کند اتهاماتی که می‌زند واقعی هستند.» او گفت دادگاه‌های فدرال قبلا در این مورد رای داده‌اند و «برای من سخت خواهد بود که نقش دادگاه‌های فدرال را به عهده بگیرم.» گراهام با این وجود گفت که «گوش می‌کنم تا ببینیم چه می‌شود.»‌

این سناتور جمهور‌خواه در ضمن یادآوری کرد که در پی انتخابات ۲۰۰۴، که در آن جرج دبلیو بوش بر جان کری پیروز شد، سناتوری دموکرات از کالیفرنیا، باربارا باکسر، اعتراض کرده بود اما حتی یک عضو کنگره غیر از خودش به اعتراضش رای نداد.

صبح دیروز (پنجشنبه) میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، نیز در یک تماس تلفنی با حضور نمایندگان جمهوری‌خواه از آقای هالی خواست برنامه خود را برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات توضیح دهد. اما طبق گزارش‌هایی که از این جلسه تلفنی منتشر شده است، به زودی معلوم شد که سناتور هالی اصلا در این جلسه حاضر نیست. آقای هالی در پی این جلسه در ایمیلی به سایر جمهوری‌خواهان برنامه خود برای اعتراض به نتیجه انتخابات را تشریح کرد.

آقای مک‌کانل قبلا هشدار داده که همراهی با آقای هالی می‌تواند باعث شکست سناتورهای جمهوری‌خواهی شود که رای میانه‌‌روترها را از دست خواهند داد.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند آقای هالی می‌داند که این تلاشش به موفقیت نخواهد رسید اما می‌خواهد خود را به چهره‌ای شاخص در جناح راست حزب بدل کند و احتمالا جزو نامزدهای کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ باشد.