پول صادرات گاز ایران در حساب یورویی در عراق ذخیره می‌شود

قرار است پول خرید واکسن کرونا از محل بدهی‌های عراق به ایران پرداخت شود

وزیر نیروی جمهوری اسلامی اعلام کرد که پول خرید واکسن، قرار است از محل بدهی عراق به ایران پرداخت شود - عکس از ایرنا

وزیر نیرو اعلام کرد که بر اساس توافق جدیدی که با عراق صورت‌گرفته، یک حساب یورویی برای ذخیره طلب شرکت‌های ملی گاز و توانیر در عراق افتتاح خواهد شد.

رضا اردکانیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که قرار است بدهی‌های اخیر و گذشته عراق به ایران، با تبدیل‌شدن به یورو در این حساب ذخیره شود.

ایرنا به نقل از وزیر نیرو نوشت: «با افتتاح این حساب با مشکلات کمتری ناشی از تحریم‌های تحمیلی می‌توان این مبالغ را برای نیازهای ضروری از جمله در بخش مواد موردنیاز دارویی و کالاهای اساسی صرف کرد. او اضافه کرد که از این محل همچنین می‌توان برای پرداخت بدهی بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی نیز، اقدام کرد.»

وی در ادامه در مورد بدهی‌های عراق در حوزه خرید برق گفت که بخشی از مطالبات در حدود ۷۰۰ میلیون دلار به‌هرتقدیر دریافت شده است به این معنا که مراحل تخصیص و واریز آن به‌حساب‌ها صورت‌گرفته است.

او همچنین گفته است که وزارت بهداشت در صدد خرید دوز موردنیاز واکسن کرونا از شرکت‌های اروپایی است که هزینه آن از محل منابع مالی ایران در عراق پرداخت خواهد شد.

پیش‌تر اعلام شده بود که ایران میزان گاز طبیعی صادراتی به عراق را کاهش داده و تهدید کرده که به دلیل قبض‌های پرداخت نشده، بازهم صادرات را کاهش می‌دهد.

در همین رابطه، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده بود که عراق ۲.۷ میلیارد دلار قبوض پرداخت نشده به ایران دارد. احمد موسی اظهارداشت: «از دوهفته پیش که ایران صادرات روزانه خود را از ۵۰ میلیون مترمکعب کاهش داده، عراق پنج میلیون مترمکعب در روز دریافت کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی این مدت به دلیل تأمین نشدن گاز موردنیاز، تولید برق عراق تا حدود هفت گیگاوات کاهش‌یافته است. بغداد و دیگر مناطق مرکزی عراق بیشترین آسیب را به دلیل کمبود برق متحمل شده‌اند.

به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ایران به منابع مالی ناشی از صادرات نفت و گاز خود در خارج از کشور دسترسی ندارد و نمی‌تواند آنها را به شکل عادی و از طریق مبادلات مالی بین‌بانکی منتقل کند.

چندی پیش وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا گفته بود ایران در چین و هند و کره جنوبی، پول‌های بلوکه شده دارد. بااین‌حال همچنان رقم دقیقی از میزان پول‌های ایران در دسترس نیست. البته اخیراً عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفته است در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.

از طرف دیگر گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد مجموع پول‌های بلوکه شده ایران مطرح می‌شود. برخی از تخمین‌ها این میزان را تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند.

حدود دو ماه پیش، صندوق بین‌المللی پول درگزارش خود اعلام کرد که ذخایر ارزی قابل‌دسترس ایران درسال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۱.۶ میلیارد دلار بود، اما پارسال به ۱۲.۷ میلیارد دلار کاهش‌یافته است و امسال نیز به ۸.۸ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

بیشتر از اقتصاد