ایران صادرات گاز به عراق را کاهش داد

عراق ۲.۷ میلیارد دلار قبوض پرداخت نشده دارد

دولت ایران پس از کاهش صادرات دو هفته پیش، اعلام کرده که بازهم صادراتش را کاهش می‌دهد اما هنوز آن را عملی نکرده است - تصویر از وب‌سایت نفت‌ ما

ایران میزان گاز طبیعی صادراتی به عراق را کاهش داده و تهدید کرده که به دلیل قبض‌های پرداخت نشده، باز هم صادرات را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، احتمال کمبود برق بیشتر در بغداد و سایر شهرهای بزرگ عراق افزایش می‌یابد.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، در گفت‌وگویی اظهارداشت: «از دو هفته پیش که ایران صادرات روزانه خود را از ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش داده، عراق پنج میلیون متر مکعب در روز دریافت کرده است.»

او افزود: «دولت ایران به عراق گفته كه از روز یكشنبه منابع خود را به سه میلیون مترمكعب در روز كاهش خواهد داد، اما هنوز این اقدام را عملی نكرده است.»

بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، ایران به دلیل تعویق پرداخت‌های عراق، صادرات گاز به کشور همسایه را، که دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است، کاهش داده است. به گفته موسی، عراق ۲.۷ میلیارد دلار قبوض پرداخت  نشده دارد.

به گفته سخنگوی وزارت برق عراق، رضا اردكانیان، وزیر نیروی ایران روز سه شنبه با مقامات عراقی در بغداد دیدار و درباره این موضوع گفتگو خواهد كرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسی گفت که به دلیل تامین نشدن گاز مورد نیاز، تولید برق تا حدود هفت گیگاوات کاهش یافته است. بغداد و دیگر مناطق مرکزی عراق بیشترین آسیب را به دلیل کمبود برق متحمل شده‌اند.

او افزود: «در حالی که تامین گاز از سوی ایران مختل شده، واردات برق از ایران به صورت عادی ادامه داشته است.»