همتی از توافق با عراق برای استفاده از منابع بلوکه شده خبر داد

برخی گزارش‌ها منابع مالی ایران در عراق را حدود پنج میلیارد دلار برآورد می‌کنند

همتی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی به توافق رسیده‌ایم-عکس از ایسنا

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در پایان سفر یک روزه به عراق از توافق با مقامات بغداد در زمینه آزادسازی منابع ارزی تهران در این کشور خبر داد. منابعی که به گفته همتی صرف خرید کالاهای اساسی خواهد شد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که آمریکا در ادامه اعمال فشار حداکثری علیه ایران ۱۸ بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرده و بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به حدود ۳۲هزار تومان رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همتی که در راس هیاتی تجاری و بانکی روز دوشنبه به عراق سفر کرده بود در یک پست اینستاگرامی نوشت: «در جریان مذاکرات برای آزاد‌سازی منابع به‌منظور خرید کالاهای اساسی به توافق رسیدیم.»

اتاق بازرگانی ایران-عراق منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های عراق را حدود پنج میلیارد دلار برآورد کرده است. این منابع در واقع هزینه واردات برق و گاز عراق از ایران است که در بانک‌های عراق مسدود شده است. باوجود تحریم واردات انرژی از ایران، آمریکا برای عراق استثنا قائل شده و این کشور همچنان می‌تواند با معافیت از تحریم‌ها،‌منابع انرژی مورد نیاز خود را از ایران وارد کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایندگان ایران، عراق و آمریکا در جریان مذاکراتی که برای ماه‌ها ادامه داشت، در زمینه استفاده از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای خرید کالاهای اساسی به توافق رسیدند. بر اساس این طرح، حسابی در یکی از بانک‌های عراق افتتاح می‌شود که آمریکا نیز بر آن نظارت دارد و از آن برای خرید غذا و دارو استفاده می‌شود.

البته هنوز همتی ساز و کار توافقی که می‌گوید انجام شده را مشخص نکرده است. روشن نیست منابعی که به ادعای او آزاد می‌شوند، باتوجه به تحریم‌های بانکی و مالی علیه ایران، به دست تهران می‌رسد یا اینکه تحت نظارت کشور ثالث برای خرید کالاهای مورد نیاز هزینه خواهد شد.