بوریس جانسون: بریتانیا کنترل سرنوشت خودش را دوباره به دست گرفت

نخست‌وزیر بریتانیا ادعا کرد که این توافق سدهایی بر سر راه تجارت پدید نخواهد آورد درصورتی که کاغذبازی افزایش چشمگیری می‌یابد

کمتر از یک ساعت پس از نهایی شدن توافق، بوریس جانسون، نخست وزیر ] از مقر خود در شماره ۱۰ خیابان داونینگ سخنرانی کرد - TOLGA AKMEN / AFP

بوریس جانسون اعلام کرد که توافق تجاری و امنیتی‌اش با اتحادیه اروپا به این معنی است که بریتانیا «کنترل قوانین و مقررات خود را دوباره به دست گرفته» و از بریتانیایی‌ها خواست «بیشترین بهره» را از وضعیت جدید ببرند. 

کمتر از یک ساعت پس از نهایی شدن توافق، نخست وزیر که از مقر خود در شماره ده خیابان داونینگ صحبت می‌کرد گفت که روز سی‌ام دسامبر (چهارشنبه آینده) از مجلس خواهد خواست تشکیل جلسه دهد و یک‌روزه این توافق را به قانون بدل کند. 

آقای جانسون ادعا کرد که این توافق یک «منطقه آزاد تجاری عظیم» به وجود خواهد آورد که در آن بریتانیا خواهد توانست با کشورهای اتحادیه اروپا «حتی بیشتر تجارت کند» و در عین حال توافق‌های تجارت آزاد خود را هر جای دیگر دنیا ببندد. 

او گفت: «ما کنترل قوانین و سرنوشت خودمان را دوباره به دست گرفته‌ایم. ما کنترل تک‌تک اجزای مقرراتمان را به گونه‌ای کامل و بی‌خدشه به دست گرفته‌ایم…

ما امروز پرسشی را که سال‌ها گریبان سیاست ما را گرفته بود پاسخ گفته‌ایم و در مقام کشوری جدیدا و واقعا مستقل برعهده همه ماست که عظمت این لحظه را درک کنیم و از آن بیشترین بهره را ببریم.» 

آقای جانسون با ادعای این‌که برگزیت مترادف «بازپس گرفتن آزادی: بریتانیاست»، گفت قصد دارد با دور شدن از قوانین و مقررات اتحادیه اروپا، از رابطه جدید با این اتحادیه بهره ببرد. 

«به دست آوردن آزادی یک چیز است…به دست آوردن آزادی بسیار عالی است و عنصر مهمی از کاری است که کرده‌ایم. ولی آن چه مهم است این است که چگونه از آن استفاده کنیم، چطور از آن بیشترین بهره را ببریم. 

می‌دانم که با این رابطه جدید می‌توانیم کارهای فوق‌العاده‌ای بکنیم.» 

نخست وزیر بریتانیا در این نشست مطبوعاتی گفت: «ما بزرگ‌ترین معامله تاریخ را صورت داده‌ایم که بیش از ۶۶۸ میلیارد پوند در سال ارزش دارد. 

توافق فراگیری به شیوه کانادا میان بریتانیا و اتحادیه اروپا. توافقی که فرصت‌های شغلی را در سراسر این کشور حفظ خواهد کرد و اجازه خواهد داد کالاهای بریتانیایی بدون تعرفه و سهمیه در بازار اتحادیه اروپا به فروش برسند. 

توافقی که به شرکت‌های ما اجازه خواهد داد با دوستانمان در اروپا حتی بیشتر از پیش دادوستد کنیم.» 

آقای جانسون به خطا ادعا کرد که این توافق «سدهای بدون تعرفه» بر سر راه تجارت پدید نخواهد آورد، در صورتی که در واقع، این توافق دیوانسالاری را برای صادرکنندگان افزایش خواهد داد و آن‌ها ناچار خواهند بود هر سال در کنار کارهای اداری دیگر، بیش از دویست میلیون اظهارنامه گمرکی اضافی پر کنند. 

او گفت که توافق جدید به کسب و کار «اطمینان» خواهد بخشید، اما در واقع اکنون کسب و کارها باید هشت روزه با راهکارهای جدیدی میان بریتانیا و بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش سازگار شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان