«برگزیت به سبک استرالیا به معنای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا است»

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید «مقررات بازرگانی منصفانه» بزرگ‌ترین مانع در راه دستیابی به توافق است

اداره نظارت بر بودجه بریتانیا: یک برگزیت بدون توافق احیای اقتصاد بریتانیا را به مدت یک سال به تعویق خواهد انداخت-TOLGA AKMEN / AFP

دفتر نخست وزیری بریتانیا برای نخستین بار اذعان داشته است که اصطلاح خروج از اتحادیه اروپا «به سبک استرالیا» به معنی برگزیت بدون توافق است، هرچند بر این نکته اصرار می‌ورزد که بریتانیا همچنان «موفق خواهد شد.»

بخش «عمده» بازرگانی این کشور در چارچوب مقررات سازمان تجارت جهانی صورت می‌گیرد که به معنای تعرفه‌ها و سهمیه‌بندی‌های سختگیرانه است، و این نکته‌ای است که سخنگوی بوریس جانسون به آن اذعان داشته است.

به رغم هشدارهای اداره نظارت بر بودجه مبنی بر اینکه توافقی به اصطلاح به «سبک استرالیا»، تنها در سال آینده دو درصد از تولید ناخالص ملی خواهد کاست، مقامات دولت بریتانیا بارها به احتمال امضای چنین قراردادی اشاره کرده‌اند.

سخنگوی رسمی آقای جانسون در پاسخ به این سوال که چنین توافقی دقیقا چه مفهومی دارد گفت: «در واقع استرالیا هیچگونه توافق فراگیر بازرگانی آزاد با اتحادیه اروپا ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنابراین بخش عمده بازرگانی این کشور، بر مبنای مقررات حاکم بر سازمان تجارت جهانی انجام می‌شود. بازرگانی به سبک استرالیا به معنای آن است که بریتانیا با اتحادیه اروپا در چارچوب مقررات سازمات تجارت جهانی، معامله خواهد کرد که شالوده آن، اصول بازرگانی آزاد است.»

سخنگوی نخست وزیری بریتانیا همچنین هشدارهای روز چهارشنبه میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا با بریتانیا را در مورد خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا رد کرد، اما درعین حال خلاصه‌ای «بدبینانه» از ماهیت مذاکرات ارائه کرد.

دفتر نخست وزیری بریتانیا تاکید کرد «وقت به روشنی تنگ است، و ما در مراحل نهایی هستیم. اما اگر تصور کنیم دستیابی به توافق همچنان ممکن است، آماده‌ایم تا جایی که زمان باقی است به مذاکره ادامه دهیم.»

بوریس جانسون و اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا به این نکته آگاهند که موارد جدی اختلاف‌نظر از جمله حقوق ماهیگیری (در دریای شمال) و مقررات حاکم بر رقابت‌های منصفانه که موجب می‌شود بریتانیا نتواند دست اتحادیه اروپا را از بازار کوتاه کند، و نیز روش رسیدگی به تخلف‌های آینده همچنان به‌قوت خود باقی است.

ادعاهایی که پیشتر در مورد توافق قریب‌الوقوع در مورد حق ماهیگیری در دریای شمال شده بود، رد شده است اما گفته می‌شود میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفته است که «مقررات بازرگانی منصفانه»، بزرگ‌ترین مانع در راه دستیابی به توافق است.

ماه گذشته، اداره نظارت بر بودجه بریتانیا گفت که یک برگزیت بدون توافق، احیای اقتصاد بریتانیا ناشی از پیامد کووید- ۱۹ را به مدت یک سال دیگر، به تعویق خواهد انداخت.

دولت بریتانیا همچنین پذیرفته است که خروج بدون توافق بریتانیا از دوره انتقالی برگزیت و در نتیجه خروج از بازار مشترک اروپا، به افزایش بهای مواد غذایی منجر خواهد شد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا در تایید اظهارهای جورج یوستیس، وزیر محیط‌‌زیست این کشور گفت افزایش قیمت بیشتر روی فراورده‌هایی چون گوشت گاو و خوک محسوس خواهد بود.

اما این سخنگو ضمن رد نظر تمدید دوره انتقالی برگزیت، افزود اگر مذاکرات با اتحادیه اروپا در سال جاری شکست بخورد، سال آینده ادامه نخواهد یافت. 

این سخنگو تاکید کرد اگر دستیابی به یک توافق بازرگانی با اتحادیه اروپا ممکن نشود «ما در چارچوب الگوی استرالیا (از اتحادیه اروپا) خارج خواهیم شد و رونق خواهیم یافت.»

© The Independent