بریتانیا و اتحادیه اروپا سرانجام به یک توافق تجاری رسیدند

اگر توافق حاصل نمی‌شد هم بریتانیا و هم بزرگترین شریک تجاری آن باید از اول ژانویه برای کالاها و خدمات یکدیگر تعرفه اعمال می‌کردند

عکس از توییتر بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا

تنها هفت روز پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، لندن موفق شد روز پنجشنبه به یک توافقی تجاری با این بلوک اروپایی دست یابد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا عکسی از خودش را در توییتر منتشر کرد که انگشتان شصت را به نشانه موفقیت بالا گرفته و نوشته است «توافق حاصل شد.»

دولت بریتانیا در ژوئن ۲۰۱۶ موضوع ادامه عضویت در اتحادیه اروپا یا خروج از آن را به همه‌پرسی گذاشت و اکثریت مردم رأی به خروج دادند.

یکی از مسائل مهمی که در پی این تصمیم باید حل می‌شد، قوانین و توافق‌های تجاری بین دو طرف بود که در بیش از چهار دهه گذشته اعمال شده بود.

آقای جانسون، اهداف اولیه توافق با اتحادیه اروپا در حوزه تجارت را همان اهداف قبل خواند و گفت قرار است ۳۰ دسامبر در پارلمان به رأی گذاشته شود.

وی در یک نطق زنده تلویزیونی که به همین مناسبت ایراد کرد گفت، «از اول ژانویه، ما خارج از اتحادیه گمرکی و بازار واحد خواهیم بود و اهداف بریتانیایی صرفا توسط پارلمان بریتانیا تعیین می‌شوند.»

به گزارش رویترز، اورسلا فن در لاین رییس کمیسیون اروپایی به خبرنگاران گفت «این یک مسیر طولانی و پر پیچ و خم بود. اما ما به یک توافق خوب رسیدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری از قول یک منبع آگاه در نخست‌وزیری بریتانیا نیز نوشت، «ما کنترل پول، مرز، قانون، تجارت، و ماهیگیری خودمان را در دست گرفتیم.»

به دنبال عدم موفقیت برای رسیدن به توافق در مهلت مقرر، دو طرف اواخر آذر پذیرفتند بدون تعیین ضرب‌الاجل مذاکرات را تا حصول توافق ادامه دهند.

اگر توافق حاصل نمی‌شد، هم بریتانیا و هم بزرگترین شریک تجاری آن باید از اول ژانویه آینده برای کالاها و خدمات یکدیگر تعرفه اعمال می‌کردند.

دوره انتقالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، که از آن با عنوان «برگزیت» یاد می‌شود، ۱ ژانویه ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

واکنش موافقان و مخالفان بریتانیایی برگزیت

وزیر اول اسکاتلند در واکنش به توافق امروز در توییتی نوشت، «شایان ذکر است که برگزیت بر خلاف خواست ما در حال وقوع است و هیچ توافقی نمی‌تواند آنچه را از ما می‌گیرد جبران کند.»

نیکولا استرجن در ادامه پیام خود گفت، «وقت آن است آینده خودمان را به عنوان یک کشور مستقل اروپایی ترسیم کنیم.»

حزب کارگر بریتانیا، اپوزیسیون حزب حاکم محافظه‌کار، نیز در بیانیه‌ای گفته است واکنش کامل خود را به توافق تجاری بین لندن و اتحادیه اروپا، در فرصت مناسب اعلام خواهد کرد.

مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند از توافق تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا استقبال کرد و گفت با توجه به شرایط موجود، بهترین توافقی است که می‌توانست حاصل شود و چندان بد نیست.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، علاوه بر تغییرات گسترده در روابط تجاری دو طرف، تغییرات وسیعی نیز در حوزه‌های دیگر، مانند مسائل مرزی با ایرلند که در اتحادیه اروپا باقی می‌ماند، به دنبال دارد.

اسکاتلند نیز که از ابتدا مخالف برگزیت بود همچنان در تلاش است راهی برای استقلال از لندن و ماندن در اتحادیه اروپا پیدا کند. این کشور سپتامبر ۲۰۱۴ همه‌پرسی استقلال برگزار کرد و مخالفان استقلال با ۵۵ درصد به پیروزی رسیدند.