گزینه های ایران برای خرید واکسن کرونا

طبق قوانین ایران می تواند برای پنجاه درصد جمعیت هشتاد و دو میلیون نفری خود واکسن سفارش دهد

دفتر کنترل امور دارایی های خارجی وزارت امور خارجه امریکا برای ایران مجوز صادر کرده است-عکس از ایرنا

در حالی که مقامات تهران همچنان ادعا می کنند مشکلاتی در راه خرید واکسن کرونا وجود دارد خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ایران در کووکس برنامه بین المللی طراحی شده به منظور توزیع واکسن کرونا بین کشورهای جهان ثبت نام کرده است. این برنامه به طور مشترک از سوی Gavi اتحادیه واکسن هدایت می شود.

Gavi می گوید که دفتر کنترل امور دارایی های خارجی وزارت امور خارجه امریکا برای ایران به منظور شرکت در این برنامه مجوز صادر کرده است.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه می نویسد با وجود برخی مشکلات همچنان راه هایی برای تهران وجود دارد که از طریق آن می تواند واکسن کرونا را خریداری کند. ایران در بین کشورهای خاورمیانه بدترین وضعیت شیوع کرونا را دارد. تعداد مبتلایان یک میلیون و یکصد هزار نفر و تعداد جان باختگان بیش از پنجاه و دو هزار نفر اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی رییس جمهور ایران ادعا می کند که تحریم های آمریکا بر توانایی ایران برای خرید واکسن کرونا تاثیر گذاشته و تامین مالی خرید واکسن را با مشکل مواجه کرده است.

اما آسوشیتدپرس می گوید که این تحریم ها ایران را از انتقال پول نقد به ژنو برای پرداخت هزینه مشارکت در کووکس بازنمی دارد. Gavi به جزییات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده اما طبق قوانین ایران می تواند برای پنجاه درصد جمعیت هشتادو دو میلیون نفری خود واکسن سفارش دهد.

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که ایران در واکسیناسیون کودکان موفقیت تقریبا صد در صدی داشته است. اما در مورد توانایی ایران برای انجام واکسیناسیون گسترده علیه بیماری کرونا و امکانات حمل و نقل آن تردید های زیادی مطرح است. از سوی دیگر در مورد اینکه آیا ایران از واکسنی که تولید یک شرکت آمریکایی است استفاده خواهد کرد یا خیر نیز گمانه زنی هایی مطرح است.

علی خامنه ای رهبری جمهوری اسلامی در اوایل شیوع کرونا با طرح  تئوری توطئه گفته بود که شاید هدف داروهای آمریکایی اشاعه بیشتر ویروس باشد.

در حال حاضر ایران به دنبال خرید واکسن های تولید روسیه و چین است. اما اگر بخواهد از طریق کووکس واکسن خریداری کند باید مبلغی را برای پیش پرداخت بپردازد. این پیش پرداخت برای سفارش واکسن برای نیمی از جمعیت ایران یکصد و چهل و سه میلیون و پانصد هزار دلار خواهد بود.

بیشتر از جهان