اتحادیه واردکنندگان دارو: برای خرید واکسن مشکل انتقال ارز نداریم

ایران ممکن است برای خرید واکسن کرونا از دارایی‌های بلوکه‌شده استفاده کند

می‌توان واکسن را به صورت بالک خرید و بسته‌بندی نهایی را در داخل کشور انجام داد- Moein Azari/ISNA

بنا بر گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در ایران، برای خرید واکسن از شرکت‌های تولیدکننده بین‌المللی مشکلی برای انتقال ارز نداریم.

ناصر ریاحی در گفتگو با روزنامه سپید گفت: «بانک مرکزی ماهیانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد» بنابراین نباید نگران مشکل در واردات واکسن کرونا به ایران بود.

ریاحی با اشاره به قیمت تمام‌شده واکسن برای ایران گفت: «کل مبلغ موردنیاز برای خرید واکسن شاید دو یا نهایتاً سه برابر این مبلغ صد میلیون یورو (بودجه فعلی ارزی دارو) باشد و این مبلغی نیست که مسئولان از بابت آن نگرانی جدی داشته باشند.

پیش‌تر رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود این بانک برای انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا با مشکل مواجه است.

ریاحی در واکنش به این موضوع گفت: «امروز ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و مواد اولیه‎ساز هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم‌ارز منتقل می‌شود. »

وی با اشاره به اولویت‌بندی جهانی برای تزریق واکسن به افراد در معرض خطر و سالمندان گفت: «نه امکان خرید یکجای همه واکسن‌ها برای ما وجود دارد و نه چنین چیزی لازم است؛ بنابراین لزومی ندارد که ما بخواهیم به شکل یکجا یک مبلغ کلان را منتقل کنیم.«

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو اگرچه بر حمایت از تولید داخل تأکید کرد اما گفت: «اگر امروز واکسن‌های داخلی به نتیجه رسیده بود می‌توانستیم بگوییم که بهتر است واکسن از آن‌ها تأمین شود و نیازی به خارج نداریم، اما مثال وضعیت فعلی ما شبیه هندوانه دربسته است که هنوز معلوم نیست چه نتیجه‌ای خواهد داشت.»

 در حالی که مقامات وزارت بهداشت در هفته‌های گذشته از شروع آزمایش‌های واکسن کرونا در مرحله انسانی خبر داده بودند نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: «سازمان غذا و دارو تحت‌فشار سیاسی سنگین برای تائید واکسن و داروهای ضد کرونا قرار دارد.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا گفت: «در موردبحث واکسن کرونا ما مسیرهای مختلفی را طی کرده‌ایم. همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره‌کرده‌ام ما عضو کنوانسیون کواکس هستیم و وزارت بهداشت اعلام کرده که مسیر پیش‌خرید این واکسن انجام‌شده است.»

«کواکس» یک همکاری جهانی در توسعه، تولید و دسترسی عادلانه به آزمایش‌ها، درمان‌ها، و واکسن‌های تولیدی برای کووید۱۹  است.

بیشتر از جهان