درخواست مدیرکل آژانس از دولت جدید آمریکا برای مذاکره با ایران

رافائل گروسی با اشاره به فعالیت‌های اتمی ایران و کره شمالی گفت، جهان امروز پرخطرتر از گذشته شده است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی- ALEX HALADA / AFP

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است جهان اکنون پرخطرتر از گذشته شده است و بخشی از دلیل آن را سیاست‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده دانسته و از جانشین او خواست به گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران باز گردد.

رافائل گروسی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد، با اشاره به خطرات فعالیت‌های اتمی ایران و کره شمالی برای جهان گفت، خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام این خطرات را تشدید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، اواخر تیر ۱۳۹۴ توافق کردند در ازای اعمال برخی محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های مرتبط با آن برچیده شود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده که از ابتدا مخالف توافق بود و آن را معیوب می‌‌دانست، با هدف دستیابی به یک توافق فراگیرتر که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را در بر گیرد، آمریکا را از توافق خارج و تحریم‌های ایران را بازگرداند.

آقای گروسی در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس به تصمیم تهران به کاهش تدریجی پیروی خود از برجام در واکنش به این تصمیم واشنگتن اشاره کرد و از دولت جو بایدن، که قرار است از اول بهمن آغاز به کار کند، خواست باب گفت‌وگو با ایران را بار دیگر باز کند.

رییس نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد، که مسئول نظارت بر اجرای برجام هم هست، با بیان این که ایران برنامه هسته‌ای خود را به پیش می‌برد و آژانس هم هنوز در آن کشور حضور دارد، گفت آینده بستگی زیادی به عملکرد طرف‌های باقی‌مانده دارد.

وی اضافه کرد، در چند هفته یا چند ماه آینده، و وقتی که دولت جدید در واشنگتن روی کار آید و برخی عوامل تاثیرگذار دیگر در ارتباط با آنچه ما امید داریم برای ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای مفید باشد، من مطمئنم تحرکات جدیدی به وقوع خواهد پیوست.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آبان آمریکا که موفق شد دونالد ترامپ را شکست دهد و به کاخ سفید راه یابد، گفته است که آمادگی دارد در صورت بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود، آمریکا را به برجام بازگرداند.

توافق هسته‌ای وین در دولت باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا، که بایدن معاون او بود، محقق شد.

دولت حسن روحانی رییس جمهوری ایران در واکنش گفته است اگر دولت آمریکا به اجرای تعهدات خود در برجام بازگردد و شرایط را به پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ و زمانی که دولت ترامپ آغاز به کار کرد بازگرداند، تهران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.