رافائل گروسی: ایران هنوز مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را ندارد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایرانی‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی- JOE KLAMAR / AFP

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران اورانیوم غنی‌سازی شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را در مقطع کنونی و طبق تعاریف آژانس در اختیار ندارد.

به گزارش رویترز، رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه «دی پرسه» اتریش که گزارش آن روز شنبه منتشر شد گفت، ایرانی‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند.

وی افزود، «این غنی‌سازی به مقدار بسیار بالاتری از آنچه خودشان (در توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴) متعهده شده‌اند انجام می‌شود؛ و هر ماه هم به آن افزوده می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی ریاست نهاد هسته‌ای وابسته به سازمان ملل متحد را بر عهده دارد که مسئول نظارت بر اجرای برجام و راستی‌آزمایی تعهدات ایران در آن توافق است.

وی در مورد این که ایران تا رسیدن به «نقطه گریز،» یا کمترین زمان مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای، چقدر فاصله دارد گفت، ما در این مورد اظهار نظر نمی‌کنیم.

مدیرکل آژانس گفت «ما به کمیت‌های مهم نگاه می‌کنیم؛ حداقل مقدار اورانیوم غنی شده یا پلوتونیم مورد نیاز برای ساخت بمب اتم. ایران در این لحظه این کمیت‌های مهم را در اختیار ندارد.»

ایالات متحده و متحدان غربی و منطقه‌ای آن از این نگران هستند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با هدف دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای تنظیم شده باشد.

تهران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید فعالیت‌های اتمی‌اش جنبه نظامی ندارد و با هدف تولید انرژی و اهداف علمی در حوزه‌های پزشکی و کشاورزی دنبال می‌شود.

با این حال با توجه به رفتار ایران در منطقه خاورمیانه و پیگیری برنامه توسعه موشکی بالیستیک در آن کشور، نگرانی‌های جهانی از برنامه هسته‌ای ایران پا برجاست.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش به یک توافق جامع بر سر این برنامه دست یافتند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، که از ابتدا مخالف این توافق بود، پس از ورود به کاخ سفید از آن توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد.

با خروج آمریکا از توافق، ایران نیز اعلام کرده است که تعهدات برجامی خود را رعایت نخواهد کرد.

بیشتر از