رافائل گروسی: بازرسی از دومین سایت مشکوک به زودی انجام می‌شود

علی‌اکبر صالحی: «با تدبیر بزرگان نظام کارها در مسیر صحیح قرار گرفت»

رافائل گروسی و علی‌اکبر صالحی در تهران-Handout / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

در حالی که رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید «با تدبیر بزرگان چالش پیش آمده با آژانس در مسیر صحیح قرار گرفت»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «توافق با ایران برای اجرای توافقات پادمانی» خبر داد و گفت  نمونه‌برداری از دومین سایت مشکوک در روزهای آینده انجام می‌شود.

آژانس از سال گذشته خواستار دسترسی به دو سایت در نزدیکی تهران و اصفهان بود. اما مقامات جمهوری اسلامی ایران تنها زمانی با بازرسی از یکی از این سایت‌ها موافقت کردند که آمریکا اعلام کرد از طریف فعال کردن مکانیسم ماشه، همه تحریم‌های بین‌المللی را بازمی‌گرداند.

علی اکبر صالحی روز گذشته گفت: «شرایط غامض و مبهمی بود، الحمدلله به‌لطف خدا و تدبیر بزرگان نظام و در حالی که دشمنان روی چالش پیش‌آمده سرمایه‌گذاری کرده بودند کارها در مسیر صحیح قرار گرفت.» صالحی به نام به گفته او «بزرگانی» که این مساله را حل و فصل کردند، اشاره نکرده است، اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری در امور مهم را بر عهده دارد. مذاکرات هسته‌ای منتهی به امضاء برجام نیز با چراغ سبز آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام نگرانی آژانس نسبت به عدم دسترسی به این سایت‌ها، بی‌پاسخ ماندن برخی پرسش‌ها، افزایش ۱۰ برابری ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران و برخی دیگر از اقدامات تهران در مسیر کاهش تعهدات هسته ای از جمله مواردی است که می‌تواند از سوی آمریکا در اثبات عدم پایبندی به برجام مطرح شود.

اکنون در شرایطی که مایک پومپئو،وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید از سی‌ام شهریورماه مکانیسم ماشه فعال می شود، مدیرکل آژانس می‌گوید امکان دسترسی و نمونه‌برداری از دومین سایت مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای فراهم شده است.

به گفته رافائل گروسی، نتایج نمونه‌برداری از سایت نخست، دو سه ماه طول می‌کشد و نمونه برداری از سایت دوم نیز تا پایان ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.

گروسی در سفر اول شهریورماه به تهران توانست مجوز دسترسی به این دو سایت را به دست آورد. احتمال می‌رود حدود دو دهه پیش فعالیت‌های هسته ای در این سایت‌ها انجام شده باشد.

گروسی در نشست روز گذشته شورای حکام درباره ایران گفت: «در خصوص حل و فصل مسائل مطرح شده از سوی آژانس پیرامون اجرای توافق‌های پادمانی به توافق رسیدیم.»

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که تهدید آمریکا به فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها در تجدید نظر مقامات تهران در نحوه همکاری با آژانس موثر بوده است.

با این حال علی‌اکبر صالحی اخیرا اعلام کرد که هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی هستند و تاسیسات پیشرفته سانتریفیوژها در دل کوه‌های نطنز در دست احداث است.