بی‌‌اعتنایی فرانسه به ورود ناو‌های جنگی بریتانیا به آب‌های مشترک

کریس پَتِن، شخصیت برجسته حزب محافظه‌کار نسبت به آینده بریتانیا «اظهار نگرانی» کرد

احتمال می رود که بریتانیا بدون یک توافق بازرگانی از اتحادیه اروپا خارج شود - Ben STANSALL / AFP

فرانسه در مقابل تهدیدهای ناشی از حضور کشتی‌های جنگی بریتانیا در منطقه ماهیگیری میان دو کشور که پیش از اعلامیه نگران‌کننده شکست مذاکرات توافق برگزیت (با اتحادیه اروپا) صورت گرفته است، با بی‌اعتنایی واکنش نشان داد.  

روز یکشنبه، بوریس جانسون خود را برای اعلام این خبر آماده می‌کرد که: مذاکرات با اتحادیه اروپا به پایان خود رسیده است و تا نوزده روز دیگر بازرگانی میان طرفین وارد مرحله‌ای بحرانی خواهد شد، هرچند هنوز هم ادامه مذاکرات ممکن و میسر بود. 

پیشاپیش لحظه موعود و پس از آن که بریتانیا اعلام کرد که در صورت لزوم چهار کشتی نگهبانی این کشور برای ردیابی قایق‌ها و کشتی‌های (ماهیگیری) اتحادیه اروپا به کانال مانش (آبراه میان فرانسه و بریتانیا) اعزام خواهند شد، احتمال برخورد در این آبراه افزایش یافت.  

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت این کشور هم‌اکنون «کشتی‌های نیروی دریایی خود را در واکنش به تهدیدهای ناشی از ماهیگیری غیرقانونی در آب‌هایی که به زودی زیر حاکمیت بریتانیا قرار خواهد گرفت، آماده می‌کنند». 

این سخنگو افزود که که این اقدام بخشی از یک طرح «زنده» است و تاکید کرد که بریتانیا برای یک الگوی برگزیت بدون توافق (با اتحادیه اروپا) که «کلیه سناریوهای ممکن» را برای مشکلات بعد از ۳۱‌ دسامبر پیش‌بینی کرده، آماده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، توبیاس اِلوود، دبیر کمیته دفاع مجلس بریتانیا که عضو حزب محافظه‌کار است، طرح اعزام کشتی جنگی به  کانال مانش را با عبارت «مطلقا غیرمسؤولانه» تقبیح کرد اما دیگر نمایندگان محافظه‌کار مجلس از آن حمایت کرده اند. 

مانفرد وبر، نماینده مجلس اروپا و رئیس آلمانی حزب مردم اروپا (عمده‌ترین حزب در مجلس اروپا) اظهار نگرانی  کرده‌اند که طرفین به گونه‌ای فزاینده درراهی خطرناک گام بر می‌دارند.  

او در توییتی نوشت: «جهان مملو از دشمنان نحوه زندگی، آزادی و ارزش‌های اروپاست. ما در عوض درگیری با یکدیگر باید با این دشمنان بجنگیم.» 

اما فرانسه نسبت به این اقدام بریتانیا با بی‌اعتنایی واکنش نشان داد. یک مقام کاخ الیزه با استفاده از شعار معروف بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم گفت: «آرامش را حفظ کنید و به کارتان ادامه دهید.» 

روز شنبه با اشاره دولت بریتانیا مبنی بر این که پیشرفت چندانی در مذاکرات (با اتحادیه اروپا) صورت نگرفته است، احتمال خروج این کشور از اتحادیه بدون یک توافق بازرگانی افزایش یافت، با این حال مذاکرات بامداد یکشنبه ادامه یافت.  

یک منبع دولت بریتانیا گفت: «مذاکرات در طول شب ادامه یافت، اما در شرایط کنونی پیشنهاداتی که از طرف اتحادیه اروپا ارائه شده است همچنان غیرقابل قبول است. نخست وزیر تمام امکانات را بررسی خواهد کرد اما موضعش در این مورد کاملا روشن است: هرگونه توافق باید منصفانه باشد و به موضع بنیادی بریتانیا مبنی بر این که این کشور تا سه هفته دیگر حق حاکمیت خود را خواهد داشت، احترام بگذارد.» 

در این میان، کریس پَتِن، شخصیت برجسته حزب محافظه‌کار نسبت به آینده بریتانیا «اظهار نگرانی» کرد و گفت نخست وزیر «یک ملی‌گرای انگلیسی» است که به سنت‌های دفاع از اتحادیه و همکاری‌های بین‌المللی پشت کرده است.  

لُرد پتن گفت: «آن چه شاهد آن هستیم قطار ترمز بریده بوریس جانسون در استثنایی بودن انگلیس است که خدا می‌داند سرانجام ما را به کجا خواهد برد.» 

بوریس جانسون و ریشی سوناک، وزیر دارایی بریتانیا، همچنین به دلیل شرکت در رویداد یکشنبه شب به منظور جمع‌آوری اعانه برای حزب محافظه‌کار و نیز یادآوری آن که «چگونه برگزیت را (در سال گذشته) به انجام رساندیم» به باد انتقاد گرفته شده‌اند. 

میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا و دیوید فراست، همتای بریتانیایی او روز یکشنبه را ظاهرا بدون دستیابی به یک نقطه عطف به گفت‌وگو در بروکسل گذراندند.  

دفتر نخست وزیری بریتانیا تاکید دارد که در پایان دوره انتقالی، خود را برای هر شرایطی آماده کرده است. مقامات دولت می‌گویند تاکنون کمیته عملیات خروج از اتحادیه که مسؤول تدارک برگزیت است، بیش از ۲۰۰ جلسه تشکیل داده است.  

دولت می‌گوید در این راه تعداد ۹۰۰ مامور مرزی بیشتر، هفت بازرس درون مرزی، یک مرکز ۲۴ساعته عملیات مرزی، خطوط تماس تلفنی و یک نرم‌افزار نقل و انتقالات درنظر گرفته است تا امور مملکت به راحتی ادامه یابد. 

یک سخنگوی دولت گفت: «با هرگونه تغییر، چه (با اتحادیه اروپا) توافق حاصل بشود یا نشود، چالش‌ها و موانعی در راه خواهد بود که باید بر آن چیره شد. 

قوانین و مقررات جدید برای مسافران و بازرگانان برقرار خواهد شد چه در صورت دستیابی به یک توافق بازرگانی چه درصورت‌ عدم‌توافق بازرگانی، این روال کار خواهد بود.»

© The Independent