طرح اتحادیه اروپا برای یک برگزیت بدون توافق چیست؟

طرح اضطراری اتحادیه اروپا برای برگزیت بدون توافق شامل یک رشته توافق‌های اضطراری درصورت شکست مذاکرات است

یک برگزیت بدون توافق به گونه‌ای فزاینده محتمل به نظر می‌رسد- JUSTIN TALLIS / AFP

شکست بوریس جانسون در دستیابی برای یک توافق بازرگانی با اتحادیه اروپا در بازگشت از اجلاس در بروکسل با رئیس کمیسیون اروپا، به معنی آن است که یک برگزیت بدون توافق به گونه‌ای فزاینده محتمل به نظر می‌رسد. 

روز پنجشنبه کمیسیون اروپا طرح اضطراری خود را در صورت خروج بدون توافق بریتانیا از بازار مشترک در ۳۱ دسامبر منتشر کرد. 

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «مسؤولیت ما این است که برای هر نتیجه‌ای آماده باشیم.» 

تدارکات اضطراری اتحادیه اروپا چیست و برای مسافران و بازرگانان قاره اروپا چه پیامدهایی دارد؟ ما به طرح بروکسل در صورت برگزیت بدون توافق نگاه دقیق‌تری انداخته‌ایم. 

چرا اتحادیه اروپا باید برای برگزیت بدون توافق برنامه‌ریزی کند؟ 

تصور می‌شود تجارت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا سالیانه بالغ بر ۷۵۰ میلیارد پوند باشد. فقدان هرگونه توافق بازرگانی به معنی آن است که واحدهای بازرگانی طرفین باید در معاملاتشان با یکدیگر در چارچوب مقررات سازمان تجارت جهانی عمل کنند که شامل مالیات‌های سنگین بر واردات و صادرات خواهد بود. 

این مالیات‌ها روی کلیه اقلام از وسائل یدکی خودرو گرفته تا پنیر تاثیر گذاشته است، بازارهای مالی را تکان داده و می‌تواند هرج و مرج قابل توجهی در زنجیره عرضه کالا در سراسر قاره اروپا ایجاد کند. 

به این دلیل است که کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست، به منظور محدود کردن هرچه بیشتر اختلالات ناشی از برگزیت بدون توافق یک طرح اضطراری درنظر گرفته است. 

طرح حمایت از سفر‌های هوایی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا چیست؟ 

این طرح شامل یک رشته پیشنهاد از جمله حفظ «برخی خدمات هواپیمایی» میان بریتانیا و اتحادیه اروپا تا شش ماه آینده است، مشروط بر این که بریتانیا نیز عمل به مثل کند. 

این طرح به هواپیماهای شرکت‌های بریتانیایی اجازه می‌دهد بدون توقف در حریم هوایی کشورهای اتحادیه پرواز کنند، به دلایلی جز پیاده و سوار کردن مسافر و کالا توقف کنند و خدمات مرتبط با مسافران بین‌المللی و باربری هوایی را میان بریتانیا و نقاطی مشخص در اتحادیه اروپا ادامه دهند.  

مقررات ایمنی هوایی نیز برای اجتناب از توقف هواپیماها برای همیشه ادامه خواهد یافت. 

در این میان، مذاکرات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا همچنان در جریان است اما ضرب‌العجل دوره انتقالی به زودی سر خواهد آمد. هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که اگر توافقی میان طرفین حاصل شود، نتیجه آن به موقع به مورد اجرا گذاشته شود. 

اورزولا فن در لاین در توییتی نوشت: «ما باید (برای هر سناریویی) آماده باشیم از جمله این که در روز اول ژانویه هیچ گونه توافقی میان طرفین حاصل نشده باشد.»

وضع رانندگی در جاده‌ها، قطارها و انتقال کالا چگونه خواهد بود؟ 

کمیسیون اروپا معتقد است که بدون توافق روی همکاری‌های آتی، انتقال کالا با «اختلالات جدید روبه‌رو خواهد شد که نظم عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهد. 

به همین دلیل، بروکسل پیشنهاد کرد که تردد مسافر و کالا (از جمله قطار) به مدت شش ماه دیگر در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد در صورتی که بریتانیا نیز همین حق را برای موسسات نقل و انتقال اتحادیه اروپا قائل شود. این پیشنهاد به معنی آن است که تردد قطارها در تونل آبی میان بریتانیا و اروپا بعد از ژانویه ۲۰۲۱ نیز تا هنگامی که ترتیبات دیگری برای آن درنظر گرفته شود، ادامه خواهد یافت. 

گرانت شَپس، وزیر راه و ترابری بریتانیا در یک کنفرانس مسافرتی در ماه اکتبر گفت که بریتانیا هرگونه اقدام اتحادیه اروپا در مورد ارتباطات میان طرفین را متقابلا اعمال خواهد کرد – اما دفتر نخست وزیری بریتانیا هنوز در جزییات، به پیشنهادات اتحادیه اروپا در این زمینه واکنش نشان نداده است. 

چه طرح‌هایی در مورد حق ماهیگیری (در آب‌های دریای شمال) درنظر گرفته شده است؟ 

کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد که بریتانیا و اتحادیه اروپا همچنان به طور مشترک تا پایان سال آینده به آب‌های دریای شمال دسترسی داشته باشند که در عمل به معنی تمدید دوره انتقالی برای صنایع ماهیگیری است.  

اتحادیه اروپا می‌گوید این دوره می‌تواند تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۱ یا تا زمانی که میان طرفین یک توافق در زمینه ماهیگیری به امضاء برسد – هرکدام سریع‌تر میسر شود - ادامه یابد. این امر می‌تواند بالقوه از میزان تنش‌ها پیرامون یکی از جنجال‌برانگیزترین موانع موجود در مذاکرات بازرگانی میان طرفین بکاهد.  

درمتن پیشنهادات اتحادیه اروپا آمده است: «به منظور تضمین ادامه ماهیگیری و با توجه به اهمیت ماهیگیری در اقتصاد بسیاری از جوامع، لازم است روند دادن مجوز به کشتی‌های ماهیگیری تسهیل شود.» 

واکنش چه بوده؟ آیا بریتانیا به هیچ یک از پیشنهادات اتحادیه اروپا توجه خواهد کرد؟  

طرح اضطراری اتحادیه اروپا برای برگزیت بدون توافق شامل یک رشته توافق‌های اضطراری درصورت شکست مذاکرات در چند روز آینده است. 

سخنگوی رسمی بوریس جانسون گفت که درصورت‌ عدم توافقی فراگیر با اتحادیه اروپا، بریتانیا «به دقت» پیشنهاد اتحادیه اروپا برای توافق‌های محدود را مورد بررسی قرار خواهد داد. 

در سند اتحادیه اروپا آمده است که «اختلال، باتوافق یا بی‌توافق میان اتحادیه اروپا و بریتانیا پیرامون روابط فی مابین در آینده، ایجاد خواهد شد. این پیامد طبیعی تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپاست.»

© The Independent