هشدار اروپا در مورد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی

«چنین اقدامی تلاش برای حفظ برجام و امکان بازگشت به دیپلماسی با دولت آمریکا را به خطر می‌اندازد»

سه کشور اروپایی عضو برجام معتقدند که مصوبه اخیر مجلس با تعهدات ایران مبنی‌بر عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ناسازگار است - Atomic Energy Organization of Iran / AFP

فرانسه، آلمان و انگلیس از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر اینکه قصد دارد سانتریفیوژهای اضافی و پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم تولید کند و از پروتکل الحاقی خارج شود، ابراز نگرانی کردند.

آنها در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که اگر ایران در حفظ فضای دیپلماسی جدی است، نباید این مراحل را اجرا کند.

در این بیانیه و با اشاره به گزارش اخیر آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی آمده است که نصب سانتریفیوژهای جدید مغایر با برجام است.

همچنین آنها تأکید کردند که مصوبه اخیر مجلس با تعهدات ایران در توافقنامه هسته‌ای مبنی‌بر عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ناسازگار است.

همچنین، چنین اقدامی تلاش مشترک ما برای حفظ برجام و همچنین ایجاد فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت آمریکا را به خطر می‌اندازد. موضوعی که هم برای ایران مفید است هم برای اقتصاد آن.

اشاره ترویکای اروپایی به صحبت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده برای بازگشت به برجام است.

پیش‌تر و در سال ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ در اعتراض به عدم رعایت برجام از سوی ایران، به طور یک‌جانبه از این توافقنامه خارج شد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کرد.

در واکنش به این بیانیه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری امروز گفت که یکی از طرف‌هایی که به تعهدات خود عمل نکرده، طرف‌های اروپایی بوده‌اند و آنها باید با اجرای تعهدات خود برادری خود را در برجام اثبات کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به اظهارات اخیر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز گفت که مواضع ایران درباره برجام، ثابت و بدون تغییر است. برجام یک بار مذاکره شد، این توافق نتیجه مقاومت ایران بوده، امضا شده و در قطعنامه ۲۲۳۱ نیزدرج شده است. نه ایران چیزی که یکبار مذاکره شده را مجدداً مذاکره می‌کند و نه الزام‌آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ از آن کم می‌شود.

اخیرا هایکو ماس در گفتگویی با مجله اشپیگل گفته بود که ما نیازمند مذاکرات جدیدی با ایران هستیم و باید درباره نقش منطقه ای و  موشک های دوربرد آنها مذاکرده کنیم.

خطیب زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مصوبه مجلس درباره پروتکل الحاقی و الزام غنی سازی ۲۰ درصد گفت: «اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود لازم‌الاجرا است. ابعاد فنی با سازمان انرژی اتمی است. ابعاد سیاسی آن با وزارت امور خارجه است. فکر می‌کنیم ملاحظات دولت و وزارت خارجه به عنوان مرجع این داستان باید رعایت می‌شد.»

در همین راستا، رویترز در این باره نوشت که بر اساس گزارش محرمانه‌ای که به دستش رسیده، ایران قصد دارد سه آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در کارخانه غنی‌سازی خود در نطنز نصب کند که ظاهراً برای مقاومت در برابر بمباران هوایی در زیرزمین ساخته شده است.

مطابق با توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ، تهران فقط می‌تواند از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 که غنی‌سازی اورانیوم را بسیار کندتر انجام می‌دهند، در نطنز استفاده کند.

بیشتر از جهان