شمخانی: سیستم‌ اطلاعاتی احتمال و محل حمله به فخری‌زاده را پیش‌بینی کرده بود

امیر حاتمی از دو برابر شدن بودجه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع خبر داد

مراسم خاکسپاری فخری‌زاده در امام‌زاده صالح تهران-IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

همزمان با مراسم تشییع و خاکسپاری محسن فخری زاده، معاون وزیر دفاع در تهران، علی شمخانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیده بودند که شهید فخری زاده مورد هدف اقدام تروریستی قرار می‌گیرد و در کدام محل نیز قرار است عملیات آنها انجام شود». به گزارش مهر، شمخانی که در این مراسم در امامزاده صالح تهران حضور داشت، گفت: «آنها می دانستند در این محل قرار است یک عملیات علیه این شهید انجام بگیرد. تقویت های لازم در خصوص تیم حفاظت وی نیز صورت گرفته بود اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند و او را بعد از ۲۰ سال تلاش به شهادت برسانند».

فخری‌زاده عصر جمعه هفتم آذرماه در عملیاتی که هنوز جزئیات آن به طور رسمی منتشر نشده،‌ در منطقه آبسرد دماوند کشته شد.

در پیامی که ازعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم خاکسپاری فخری‌زاده خوانده شد، بر پیگیری «جنایت و مجازات عاملان و آمران» تاکید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مراسم، امیر حاتمی وزیر دفاع با اشاره به احتمال استفاده از گزینه نظامی توسط دشمنان که طی چهل سال اخیر عملی نشده، تهدید کرد: «دشمن به‌خوبی می‌داند هیچ جنایتی نزد ملت ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و ما حتماً جنایتکاران را تعقیب می‌کنیم و امر فرماندهی کل قوا اجرا خواهد شد.» او با اشاره به دو برابر شدن بودجه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که پیش از این تحت نظر محسن فخری‌زاده فعالیت می‌کرد، گفت این گام اول دولت است و دستور رهبر جمهوری اسلامی برای تعقیب عوامل کشته شدن فخری‌زاده اجرا می‌شود.

حمایت سینماگران از فخری زاده

جمعی از سینماگران با انتشار بیانیه‌ای ترور محسن فخری زاده را محکوم کردند. خبر آنلاین در این مورد نوشت که نام افرادی مانند پرویز پرستویی، کمال تبریزی، مجید مجیدی، محمدمهدی عسگرپور، رسول صدرعاملی، محمدعلی نجفی، آتیلا پسیانی در ذیل بیانیه به چشم می‌خورد.

در متن بیانیه آمده است: «خبر ترور ناجوانمردانه‌ات را شنیدیم و افسوس خوردیم که چرا به‌قدر بدخواهان میهن‌مان تو را نمی‌شناختیم. کمی دیر شده ولی به پاس یک عمر تلاش علمی بی‌منت و بی‌نام و نشان برای اقتدار کشور عزیزمان ایران، به تو افتخار می‌کنیم.»

دریافت مدال از روحانی

در همین حال رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در مقاله‌ای که در روزنامه ایران منتشر شد، اعلام کرد که محسن فخری زاده عضو تیم مذاکرات برجام بود و از حسن روحانی مدال افتخار نیز دریافت کرد.

محمود واعظی نوشت که محسن فخری زاده عضوی از دولت بوده و هم‌زمان با تیم مذاکره‌کننده، به دلیل «نقش‌آفرینی در توسعه و بالندگی صنعت هسته‌ای»، نشان درجه‌دو خدمت از دست رئیس‌جمهور دریافت کرده است که البته این مسئله به دلیل ملاحظات امنیتی در آن زمان رسانه‌ای نشد.