برگزیت، قطع دسترسی بریتانیا به اطلاعات مربوط به جرایم اتحادیه اروپا

مقامات بریتانیایی دیگر نخواهند توانست از سازوکار اطلاعاتی شنگن استفاده کنند

سازوکار اطلاعاتی شنگن، با سامانه کامپیوتر پلیس ملی بریتانیا ادغام شده است- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

پلیس بریتانیا با تایید این که بریتانیا دسترسی به پایگاه‌های داده‌های اطلاعاتی را که یک سال پس از برگزیت، میلیون‌ها بار از آن استفاده کرده است از دست خواهد داد، درباره «یک هشدار عملیاتی عمده» هشدار داد.  

شورای روسای پلیس بریتانیا گفت گزینه‌های جایگزین که در ابتدا به عنوان یک طرح پیشگیرانه در صورت‌ عدم‌توافق تنظیم شده بودند، همگی کند هستند و کارایی کمتری دارند.  

مارتین هویت، مدیر کمیته امور داخلی، در نامه‌ای به مجلس گفت: «از دست دادن بخش‌ها یا همه ابزارها به این معنی است که حتی با وجود برنامه‌های از پیش فکر شده، سامانه‌‌های بازگشتی کندتر خواهند بود، اطلاعات و داده‌های امنیتی کمتر دیده خواهند شد و همکاری مشترک با شرکای اروپایی دشوارتر خواهد بود.»  

مذاکرات بر سر یک قرارداد بالقوه امنیتی ادامه دارد اما آژانس ملی جرایم گفت که حتی اگر توافقی صورت گیرد، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مهم و سازوکار‌های حقوقی، همچنان از بین خواهند رفت.  

سندی که روز سه‌شنبه منتشر شد، می‌گوید که مقامات بریتانیایی دیگر نخواهند توانست از سازوکار اطلاعاتی شنگن استفاده کنند، که شامل ۶/۴ میلیون هشدار انگلیس در ارتباط با افراد و موضوعات دیگر است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیو رادهاوس، مدیرعامل عملیاتی آژانس ملی جرایم، نوشت: «هیچ مبنای حقوقی برای بریتانیا وجود ندارد که به سازوکار اطلاعاتی شنگن، پس از دسامبر ۲۰۲۰، دسترسی داشته باشد و این مساله در برنامه‌ریزی‌های ما انعکاس یافته است.»  

سازوکار اطلاعاتی شنگن، با سامانه کامپیوتر پلیس ملی بریتانیا ادغام شده است، به این معنی که ماموران می‌توانند به طور هم‌زمان صدها میلیون بار در سال این پایگاه را جست‌وجو کنند.  

جایگزین این سامانه، اطلاع‌رسانی و اعلان به اینترپل خواهد بود، اما این روش در گذشته چندان مورد استفاده مسؤولان بریتانیایی قرار نگرفته است و اطلاعات مربوط کمتری دارد.  

سامانه اینترپل در حال حاضر باید به شکل دستی جست‌وجو شود و به گفته آقای رادهاوس: «شکاف‌هایی هست که بر توانایی هر دو طرف تاثیر می‌گذارد و قابلیت ما برای تبادل پویا و هشدارهای فوری درباره افراد و موضوعات مورد نظرمان را کاهش می‌دهد.» 

آقای هویت گفت که از دست دادن سازوکار اطلاعاتی شنگن «تاثیر عمده عملیاتی» بر پلیس بریتانیا خواهد گذاشت.  

او گفت: «سامانه پلیس کندتر و فاقد قابلیت سازوکار اطلاعاتی شنگن  خواهد بود.» و افزود: «به دلیل تفاوت‌های میان سازوکار اطلاعاتی شنگن و اینترپل، هشدارهای به مراتب کمتری از افراد و موضوع‌ها در میان نیروها گردش خواهد یافت.»

© The Independent

بیشتر از جهان