احتمال افزایش حمله‌های تروریستی در بریتانیا پس از برگزیت

این نگرانی وجود دارد که حمله‌هایی مشابه حمله‌های مرگبار سال ۲۰۱۷ تکرار شود

اخیرا در فرانسه و اتریش نیز حملات تروریستی صورت گرفته است ـ JON SUPER / AFP 

یکی از کارشناسان ارشد امنیتی هشدار داد قرنطینه کووید-۱۹ وعدم قطعیت درباره همکاری‌های امنیتی در دوران بعد از برگزیت، در ترکیب با هم خطر حملات تروریستی در سال ۲۰۲۱ را افزایش خواهد داد. 

سرتیپ اد باتلر، متخصص امنیتی و فرمانده سابق نیروهای بریتانیا در خانه، گفت حملات خشونت‌آمیز و مرگ‌بار سال ۲۰۱۷، که شامل بمب‌گذاری در منچستر و حمله روی پل لندن در وست‌مینیستر و پارک فینزبری بود، ممکن است سال آینده نیز تکرار شود. 

گرچه بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا باعث کاهش اماکن شلوغ و «اهداف مناسب» برای حملات تروریستی شده است اما اکنون خطر آن وجود دارد که افراد جوان مستعدی که برای مدتی طولانی در معرض افراطی‌گری در فضای مجازی قرار گرفته‌اند، در آینده در دنیای واقعی دست به خشونت‌ورزی ببرند. 

سرتیپ باتلر گفت همچنین رویه مشترکی در میان گروه‌های افراطی دیده می‌شود که به دنبال دستیابی به سلاح‌های شیمیایی هستند. گرچه امکان چندانی در استفاده از چنین تسلیحاتی ندارند اما هر حمله موفقی می‌تواند تاثیر شدیدی داشته باشد. او گفت حمل‌ونقل هوایی هنوز یکی از اهداف بسیار مطلوب آن‌ها است گرچه هدف قرار دادن هواپیما بسیار سخت خواهد بود. 

ارزیابی سرتیپ باتلر در حالی مطرح می‌شود که سطح خطر تروریستی در بریتانیا به «شدید» رسیده است که حاکی از آن است که امکان وقوع آن‌ها محتمل است. آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز در حال بررسی امکان افزایش فعالیت‌های تروریستی در سال آینده هستند، چرا که با عرضه واکسن کووید-۱۹ محدودیت‌های مسافرتی برداشته خواهد شد. 

سرتیپ باتلر، فرمانده سابق تیپ ۱۶ حمله هوایی که در ایرلند شمالی، بالکان و سیرالئون خدمت کرده است، گفت: «نگرانی من این است که سال ۲۰۲۱ بسیار شبیه به سال ۲۰۱۷ در بریتانیا باشد. آن چه در اروپا و کشورهای همسایه اتفاق می‌افتد دست آخر سر از این کشور درمی‌آورد. ما ظرفیت‌های بی‌نظیری برای مبارزه با تروریسم داریم اما همچنین با خبر این حملات دائم هم روبه‌رو هستیم. ما با جنگجویانی مواجه‌ایم که از خارج از کشور برمی‌گردند. با توجه به این که کشورهای فروپاشیده بسیاری به صدور تروریسم مشغول هستند، ما نمی‌توانیم اهمیت تروریسم بین‌المللی را نادیده بگیریم. ما با القاعده و بوکوحرام روبه‌رو هستیم که از درگیری دولت‌ها با تمهیدات کووید-۱۹ نهایت سوءاستفاده را می‌کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات اخیر در اروپا به گفته او حاکی از این است که اسلام‌گرایان خشن از هر سلاحی که به آسانی بتوانند تهیه کنند، بهره خواهند جست. 

او گفت: «نباید فراموش کنیم که تمام سازمان‌های تروریستی به دنبال تقویت قوا و تکرار موفقیت‌های خود هستند و چیزی که در گذشته کارآمد بود، دوباره به کار بسته خواهد شد. به همین دلیل ما اخیرا در فرانسه و اتریش شاهد حملات وحشتناکی با چاقو بوده‌ایم.» 

با این حال، سرتیپ باتلر که اکنون افسر ارشد مقاومت در شرکت «پول ری» است، شرکتی تحت قرارداد دولت برای مبارزه با تروریسم که بعد از بمب‌گذاری بازار بالتیک لندن در سال ۱۹۹۲ به دست ارتش جمهوری‌خواه ایرلند تاسیس شد، ادامه داد: «ما شاهد تغییر رویه ترویست‌ها هستیم که به دنبال خرید تسلیحات شیمیایی افتاده‌اند. ظرفیت آن‌ها خیلی پایین است اما اگر موفق شوند تاثیر آن به شدت بالا خواهد بود. صرف استفاده از مواد شیمیایی تاثیر خیلی شدیدی خواهد داشت. یک نگرانی مهم هم در بخش حمل و نقل هوایی است که هدفی نمادین است که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم و در آینده هم کنار گذاشته نخواهد شد.» 

سرتیپ باتلر گفت ویروس کرونا وقتی به تروریسم می‌رسیم جنبه‌هایی «مثبت» و «منفی» دارد. 

او گفت: «مردم در خانه قرنطینه شده‌اند، پس نمی‌توانند بیرون بروند. درنتیجه اهداف مناسبی برای تروریست‌ها با تعداد زیادی از مردم وجود ندارد و آن‌ها ممکن است با خود فکر کنند آیا اصلا اکنون ارزشش را دارد که بیرون بروند، ماشینی پیدا کنند، چاقویی بردارند یا یک وسیله انفجاری دست‌ساز بسازند؟ بعد متاسفانه به جنبه منفی آن می‌رسیم. اکنون افراد بیشتری تنها در آپارتمان‌های خود نشسته، پای اینترنت میخکوب شده‌اند و مشغول بازدید از وب‌سایت‌هایی هستند که تشویق به افراطی‌گری جوانان در آن‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین می‌دانیم که دولت‌ها به شدت درگیر کووید هستند و بسیاری از منابع، صرف مبارزه با آن شده‌اند. در آینده نیز رقابت بسیاری سر این منابع خواهد بود که کدام یک را بر سر مبارزه با تروریسم صرف کنند و چقدر را خرج بازسازی اقتصاد و چیزهای دیگر.»  

یکی از مقامات دولت هنگام صحبت درباره خطرات آینده گفت: «واضح است که دلایلی برای افزایش سطح خطر تروریسم در کشور به سطح شدید وجود دارد. همیشه میل به تقلید از حملات تروریستی وجود دارد و ما اکنون شاهد وقوع حملاتی جدی در فرانسه و ایتالیا هستیم. همچنین می‌دانیم با لغو محدودیت‌های مسافرتی، افراد امکان جابه‌جایی راحت‌تری خواهند داشت، از جمله کسانی که نیاتی شوم دارند. همچنین از خطر اموری مانند افراطی‌سازی افراد در فضای مجازی آگاه هستیم. ما قطعا این عوامل را دست کم نخواهیم گرفت و تمام تمهیدات لازم را به کار خواهیم بست.»

© The Independent

بیشتر از جهان