ابلاغ دستور الزام به میهن‌پرستی برای سیاستمداران هنگ‌کنگی از سوی پکن

منتقدان نگرانند پکن از این دستور برای سرکوب احزاب دموکراسی‌خواه استفاده کند

به موجب این قانون چین می‌تواند علیه قانون‌گذارانی که مروج یا حامی استقلال هنگ‌کنگ هستند، اقدام کرد-ANTHONY WALLACE / AFP

لحظاتی پس از آن که نهاد عالی قانون‌گذاری چین تصویب کرد قانون‌گذران هنگ‌کنگی باید «میهن‌پرست» باشند، دولت تفویضی این جزیره، چهار سیاستمدار دموکراسی‌خواه را به جرم ‌عدم وفاداری به چین رد صلاحیت کرد. 

رسانه دولتی چین اعلام کرد این مصوبه روز چهارشنبه به تصویب کارگروه دائمی کنگره ملی خلق رسیده است و به موجب آن می‌توان علیه قانون‌گذارانی که مروج یا حامی استقلال هنگ‌کنگ هستند، اقدام کرد. 

در این مصوبه آمده است: «سر باز زدن قانون‌گذاران هنگ‌کنگی از اذعان به حاکمیت چین بر این شهر به معنی ‌عدم‌التزام آنان به بیعت با مناطق ویژه اداری چین خواهد بود.» 

به گزارش «مطبوعات آزاد هنگ‌کنگ» براساس این قانون، اگر قانون‌گذاران برای مداخله در امور هنگ‌کنگ دست به دامان نیروهای خارجی شوند یا با اعمال خود امنیت ملی را به خطر اندازند واجد این شرط نخواهند بود. 

خبرگزاری دولتی چین شینهوا اعلام کرد این مصوبه به درخواست کری لَم مدیر اجرایی هنگ‌کنگ تصویب شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلوین یه‌اونگ، کنت له‌اونگ، دنیس کووک و کووک کا-کی چهار قانون‌گذار مخالف قدرت حاکم هستند که در پی ابلاغ این مصوبه رد صلاحیت شدند. 

 پس از اعلام رد صلاحیت آنان آقای کووک در مصاحبه با این رسانه گفت که این حرکت «خلاف قانون اساسی» (قانون اساسی اختصاصی هنگ‌کنگ) و «حق» این قانون‌گذاران برای «مشارکت در مسائل عمومی» است. او گفت در مشورت با همتایانش درباره واکنش قانونی خود به این حرکت تصمیم خواهد گرفت.  

آقای یه‌اونگ گفت «مسیر پیش رو هموار نیست، بلکه مسیری سخت و پرمخاطره است» اما او به قدرت «همه هنگ‌کنگی‌ها» ایمان کامل دارد. 

روز دوشنبه در حالی که ممکن بود کنگره ملی خلق چین علیه این چهار سردمدار مخالفان دولت اقدام کند، ۱۹ سیاستمدار دموکراسی‌خواه در نشستی مطبوعاتی اعلام کردند که استعفا خواهند کرد. 

این چهار رهبر سیاسی جزو ۱۲ نامزد مخالف دولت در انتخابات مجلس‌اند که دولت هنگ‌کنگ در ژوئیه ۲۰۲۰ آنان را رد صلاحیت کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان