رسانه‌های چین: قتل عام تیان‌آن‌من در هنگ‌کنگ تکرار نخواهد شد

ماموران پلیس با لباس نظامی، سپر، باتون و دیگر وسایل کنترل شورش دیده‌ شدند

Lillian SUWANRUMPHA / AFP

رسانه‌های دولتی چین می‌گویند که دخالت نظامی در هنگ‌کنگ برای پکن راحت است، اما اضافه کردند که تکرار صحنه‌های قتل عام میدان تیان‌آن‌من در سال 1989 ممکن نیست.

سرمقاله ای در روزنامه گلوبال تایمز، وابسته به حزب کمونیست چین تایید کرد که تمرین‌های شبه‌نظامی در نزدیکی مرز هنگ‌کنگ را باید «هشداری روشن» به تظاهرکنندگان تلقی کرد. این روزنامه، معترضان را «شورشی» خواند.

روز جمعه، نیروهای چین در حال رژه و تمرین‌های کنترل جمعیت با استفاده از سپرهای ضدشورش دیده‌شدند که در بین سدهایی که در یک زمین ورزشی در شنژن در 30 کیلومتری مرکز شهر هنگ‌کنگ نصب شده بودند، مانور می‌دادند.

این دومین روز مانورهایی بود که روز پنجشنبه شروع شد و موجب شد جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بگوید: «تکرار خاطره‌ای مثل میدان تیان‌آن‌من در هنگ‌کنگ اشتباه بزرگی خواهد بود».

آقای بولتون به صدای آمریکا گفت که مردم آمریکا قتل عام 4 ژوئن 1989 را به یاد دارند، زمانی که نیروهای چین در پکن به روی دانشجویان معترض آتش گشودند. تلفات آن حادثه از چند صد نفر تا «حداقل ده هزار نفر» تخمین زده شده است.

در شنژن، پلیس از فاصله دور در حال مانور با لباس نظامی، مجهز به سپر، باتون و دیگر وسایل ضدشورش دیده شد.

در یک تمرین، دو  گروه از ماموران با آرایشی دیده شدند که در صدر آن، ماموران سپرهایشان را بلند کرده‌ بودند، انگار که جلوی پرتاب سنگ تظاهرکنندگان را می‌گیرند. به گزارش آسوشییتدپرس، نفرات پشت آنها پرچم ها و پلاکاردهایی سرخ به دست داشتند. روی یکی از پلاکاردها کلمات «قانون» و «تحت تعقیب» به چشم می‌خورد.  

بیرون محوطه، ده‌ها نفر برزرهی و کامیون در پارکینگ استادیوم شنژن‌بی پارک شده‌ بودند، نزدیک پلی که سرزمین اصلی چین را به هنگ‌کنگ وصل می‌کند.

در سرمقاله گلوبال تایمز گفته شده‌ که چین از زمان وقایع 1989 «بسیار نیرومندتر و پخته‌تر شده و توانایی آن در مدیریت اوضاع پیچیده بسیار بیشتر شده‌ است».

این سرمقاله به واشنگتن هشدار داد که سعی نکند با اشاره به رخدادهای سی سال پیش «چین را بترساند» و اضافه کرد که امیدوار است هنگ‌کنگ «به رهبری کری لم و دولت تفویض اختیار شده هنگ‌کنگ بتواند حاکمیت قانون را دوباره برقرار کند». 

این  سرمقاله در عین حال گفت: «اگر هنگ‌کنگ نتواند خودش حاکمیت قانون را برقرار کند و شورش‌ها تشدید یابند، لازم است که دولت مرکزی مستقیما وارد عمل شود».

تظاهرات در هنگ‌کنگ در آغاز سال جاری میلادی در اعتراض به لایحه جدید استرداد مجرمان شروع شد؛ قانونی که فرستادن مظنونان را به خاک اصلی چین یا جاهای دیگر، بسته به مورد، آسان‌تر می‌کند.

منتقدان گفتند که با قانون جدید تعقیب دشمنان سیاسی پکن در هنک‌کنگ آسان‌تر خواهد شد. پس از راهپیمایی یک میلیون نفر در دو یکشنبه پیاپی، این قانون به حال تعلیق در آمد.

با خشن‌تر شدن تظاهرات در ده هفته گذشته، ناآرامی‌ها تبدیل به جنبشی دموکراسی‌خواهانه در دفاع از خودمختاری هنگ‌کنگ شده‌ است. در برخی موارد، پلیس به برخورد سرکوب‌گرانه متهم شده ‌است.

حالا تظاهرکنندگان خواهان حقوق سیاسی بیشتر، لغو کامل لایحه استرداد مجرمان و استعفای خانم لم، فرماندار هنگ کنگ شده‌اند.

هم‌زمان‌ روز جمعه، مدیر عامل شرکت کتی پاسیفیک، خط هوایی ملی هنگ‌کنگ، پس از فشار پکن و ادعای شرکت داشتن برخی کارکنان این هواپیمایی در تظاهرات، استعفا کرد. 

شرکت کتی پاسیفیک گفت که روپرت هاگ «به دلیل قبول مسئولیت در پی رویدادهای اخیر» استعفا کرده ‌است.

رئیس کتی پاسیفیک، جان اسلوسار، در بیانیه‌ای گفت که این شرکت هوایی نیاز به مدیریت جدید دارد چون رخدادهایی باعث تردید در تعهد این شرکت به ایمنی و امنیت شده‌ است.

هفته گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری چین گفت که کارکنان کتی پاسیفیک که «در اعتراض‌های غیرقانونی، اعمال خشونت بار، یا رفتارهای افراطی شرکت کنند یا از آن حمایت کنند»، از کار در پروازهای به خاک اصلی چین منع خواهند شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent