پشت صحنه ساخت واکسن کرونا؛ زوج پزشک از نسل دوم مهاجران

این زوج آلمانی و ترک‌تبار در فهرست صد ثروتمند آلمان هستند

این زوج حتی در روز ازدواجشان هم کار تحقیقاتی را تعطیل نکرده بودند - رویترز

مسابقه جهانی برای پیدا کردن واکسنی کارآمد برای کووید-۱۹ در جریان است.

یک زوج پزشک نیز، تیمی رویایی را تشکیل داده اند که تاکنون کارآمدترین و امیدبخش‌ترین نسخه چنین واکسنی را پیدا کرده‌اند.

اوئور شاهین، ۵۵ ساله، مدیر اجرایی شرکت فناوری زیستی «بایون‌تک» در آلمان است و همسرش، ازلم تورچی، ۵۳ ساله هم مدیر پزشکی همین شرکت می‌باشد.

این زوج شرکت مذکور را با هدف پیدا کردن درمان سرطان از راه مصونیت تاسیس کردند و بنیاد بیل و ملیندا گیتس از جمله حامیان مالی آنها است که تاکنون میلیون‌ها دلار در شرکت آنان سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، «فایزر» شرکت عظیم داروساز اعلام کرد واکسنی که با بایون‌تک طراحی کرده، ۹۰ درصد کارآمد است، اعلامیه‌ای که باعث بروز هیجان در سراسر جهان شد و در بریتانیا بوریس جانسون گفت دولت همین حالا هم سفارش تعداد کافی از این واکسن را داده که یک سوم جمعیت کشور را پوشش خواهد داد.

در ژانویه، وقتی اولین بار کووید-۱۹ در سراسر جهان سرایت یافت، دکتر شاهین با حدود ۵۰۰ نفر دیگر وقت خود را صرف تحقیق و تولید واکسنی برای آن کردند. تا ماه مارس کار آنها شاهد همکاری و مشارکت داروساز غول‌آسای امریکا،  فایزر، و «فوسوم» شرکت داروساز چینی شد.

شرکت دکتر شاهین اکنون حدود ۲ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است ولی او هنوز هر روز با دوچرخه سر کار می‌رود.

او در ترکیه متولد شده ولی به دلیل مهاجرت کاری والدینش، در آلمان بزرگ شده است. دکتر شاهین در شهر کلن مشغول به کار بود که با ازلم تورچی، کارشناس ایمونولوژی آشنا شد و به زودی تحقیقات پزشکی و تومور شناسی به علاقه مشترک آنان مبدل گشت.

دکتر تورچی نیز دختر یک دکتر ترک است که به آلمان مهاجرت کرد. او پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود که حتی در روز ازدواج‌شان نیز این زوج زمانی را صرف مطالعه و تحقیق در آزمایشگاه کردند.

در سال ۲۰۰۱ این زوج شرکت داروسازی «گانیمد فارماسوتیکال» را ساختند تا روی پادتن‌های مقابله با سرطان کار کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۶ به قیمت بیش از یک میلیارد دلار به شرکت استلاس فروخته شد. این زوج همچنین موسس سازمان غیرانتفاعی «طرح گروه آلمانی برای مداخله شخصی مصون» (German Cluster Initiative of Individualised ImmunIntervention) هستند.

به گزارش روزنامه آلمانی ولت ام سونتاگ، این زوج در فهرست ۱۰۰ فرد ثروتمند در آلمان هستند، اما همکار دکتر شاهین در دانشگاه مینز، پروفسور ماتیاس تئوبالد که ۲۰ سال گذشته را با او کار کرده است می‌گوید او همواره «فروتن» و شخصی خاکی باقی مانده است.

© The Independent

بیشتر از جهان