نخستین تماس تلفنی بایدن با جاستین ترودو برقرار شد

سران کشورهای روسیه، چین و برزیل هنوز به بایدن تبریک نگفته‌اند

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با جو بایدن در جایگاه معاونت ریاست جمهوری دست می‌دهند، سال ۲۰۱۶، دفتر ترودو - REUTERS/Chris Wattie/File Photo

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در نخستین تماس تلفنی با سران کشورها، با نخست وزیر همسایه شمالی آمریکا، کانادا گفتگو کرد.

جاستین ترودو که به پس از اعلام رسانه‌ای بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در روز ۱۷ آبان پیام تبریکی را توییت کرده‌ بود، بار دیگر ساعاتی پیش در توییتر نوشت: «همین حالا با جو بایدن تلفنی صحبت کردم. ما پیش از این هم با هم کار کرده‌ایم و من مشتاقانه منتظر همکاری دوباره هستم تا به کمک یکدیگر با چالش‌ها و فرصت‌های کنونی از جمله  موضوع گرمایش زمین و کووید-۱۹ مقابله کنیم.»

کانادا و آمریکا حدود ۹ هزار کیلومتر مرز مشترک دارند.  در سال ۲۰۱۹ حجم کلی تجارت میان دو کشور ۷۱۸ میلیارد و چهار میلیون دلار بود که صادرات و واردات تقریبا به طور مساوی تقسیم می‌شد. بر اساس اعلام دولت کانادا، در سال ۲۰۱۹ این کشور در معامله با آمریکا ۲.۴ میلیارد دلار کسری تجاری داشته است.

رفت و آمد مرزنشینان دو کشور به طور روزانه امری عادی است، هر چند که در ماه‌های اخیر به دلیل پیشگیری از انتشار کووید-۱۹ مرز این دو کشور همسایه بسته شده است.

با توجه به منافع تجاری و مرزهای مشترک میان دو کشور، حضور مقام‌های کانادایی در فهرست سرانی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا با آنها تلفنی گفتگو می‌کند، دور از انتظار نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، رسانه‌های بریتانیایی می‌گویند که بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور در بالای فهرست سران کشورهایی که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قصد دارد با آنها تماس برقرار کند نیست.

به نوشته روزنامه لندن اکونومیک، دیپلمات‌های بریتانیایی بر این باورند که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند در صدر مقامات اروپایی هستند که بایدن قصد دارد پس از سال‌ها اختلاف با ترامپ، با آنان تماس تلفنی داشته باشد.

اما نگرانی‌ها درباره رابطه بایدن و بوریس جانسون از این بابت است که سال گذشته بایدن جانسون را از نظر فیزیکی و احساسی مشابه ترامپ دانسته بود.

از سوی دیگر، سران کشورهای چین، روسیه، برزیل و مکزیک هنوز به جو بایدن تبریک نگفته‌اند.

روسیه و مکزیک اعلام کرده‌اند که تبریک خود را به پایان روند قضایی یا حل شدن چالش‌های قانونی موکول می‌کنند.

در برزیل دولت راست‌گرای ژائیر بولسونارو که از جهات بسیاری به دونالد ترامپ تشبیه می‌شود از ارسال پیام تبریک خودداری کرده است. بسیاری در برزیل امیدوارند که تغییر دولت در آمریکا به تغییر «دولت راست‌گرای پوپولیست» برزیل هم منجر شود. در توییتر برزیلی‌ها هشتگ #BolsonaroIsNext (بولسونارو بعدی است) به راه افتاده‌است.

مقامات ایران هم در اظهارات متفاوتی از کنار رفتن دونالد ترامپ ابراز خرسندی کرده‌اند، اما بدون تبریک مستقیم به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، خواستار جبران اقدامات دولت ترامپ شده‌اند.