تبریک سران کشورهای جهان به رئیس ‌جمهوری منتخب آمریکا

بسیاری از سران جهان گفته‌اند که انتظار همکاری با جو بایدن را برای غلبه بر چالش‌های امروز جهان دارند

سران کشورهای دنیا در شبکه‌های اجتماعی یا با انتشار پیام‌هایی به جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفتند - ALEX EDELMAN / AFP

چهار روز پس از برگزاری انتخابات در آمریکا و در حالی که هنوز شمارش آرا به پایان نرسیده است، آرای الکترال پیروزی جو بایدن را تایید کرد. این خبر کمی قبل از ظهر به وقت آمریکا اعلام شد و سران کشورهای دنیا که نتیجه انتخابات را از نزدیک دنبال می‌کردند به سرعت پیام‌های تبریک خود را ارسال کردند.

به نظر می‌رسد که اول مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند بود که در توییتی نوشت: «رئیس‌جمهوری منتخب، در سراسر زندگی‌اش دوست واقعی ایرلند بوده است. من منتظر همکاری با او در سال‌های آتی هستم.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به سرعت توییتی منتشر کرد و در آن به بایدن و كاملا هریس كه قرار است نخستین معاون اول زن تاریخ آمریکا شود، تبریک گفت. او در این توییت نوشت: «کشورهای ما دوستان، شرکا و متحدان نزدیکی هستند. روابط ما در سطح جهانی بی‌همتاست. من واقعا در انتظار کار مشترک و سازنده با شما دو نفر هستم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم در پیام تبریکی بر نیاز به همکاری متقابل درباره اهداف مشترک، از مقابله با تغییرات آب و هوایی تا امنیت تجارت، تاکید کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در توییتی نوشت: «آمریکایی‌ها رئیس‌جمهوری خود را انتخاب کردند. تبریک به جو بایدن و کاملا هریس! ما کارهای زیادی برای غلبه بر چالش‌های امروز داریم. بیایید با هم کار کنیم!»

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان هم در پیامی جو بایدن را «دوست واقعی» کشورش خواند و ضمن تبریک پیروزی او، ابراز اطمینان کرد که روابط یونان و آمریکا در دولت بایدن مستحکم‌تر خواهد شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، هم به جو بایدن تبریک گفتند. ماس در توییتی به زبان آلمانی، بدون اشاره به نام کاندیدای برنده، گفت که از مشاهده «نتیجه روشن» انتخابات خرسند است.

او ادامه داد: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت بعدی ایالات متحده هستیم و می‌خواهیم روی همکاری برای شروعی در آن سوی اقیانوس اطلس سرمایه‌گذاری کنیم.»

دفتر صدراعظم آلمان هم در پیام تبریکی آورد: «جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شد. برای او از صمیم قلب آرزوی موفقیت می‌کنم و همین طور به کامالا هریس، نخستین معاون اول زن رئیس جمهوری تاریخ کشورش تبریک می‌گویم.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که در کارزار انتخاباتی بایدن تلاش زیادی برای برنده شدن او انجام داد، این پیروزی را تبریک گفت. او بیانیه‌ای را در توییتر منتشر کرد که در آن آمده است: «از همه آمریکایی‌ها می‌خواهم که به او فرصت دهند و از وی حمایت کنند.»

اوباما به تنش‌های کنونی آمریکا اشاره کرد و افزود: «نتیجه انتخابات در همه سطوح نشان می‌دهد که کشور به شدت دچار تفرقه است. این نه فقط وظیفه جو و کاملا، بلکه وظیفه تک تک ماست که سهم خود را ایفا کنیم، از ساحل آرامش خود خارج شویم، به دیگران گوش دهیم، التهاب را کاهش دهیم و زمینه مشترکی برای حرکت به جلو پیدا کنیم. »

هیلاری کلینتون، نامزد پیشین ریاست جمهوری، که در سال ۲۰۱۶ رقیب دونالد ترامپ بود و باختش تعجب بسیاری از مردم جهان را برانگیخت، تنها چند دقیقه پس از انتشار خبر پیروزی بایدن، در اینستاگرام نوشت: «این یک برد تاریخ‌ساز است، انکاری برای ترامپ و صفحه جدیدی برای آمریکاست.» هیلاری کلینتون در ادامه این پیام از همه کسانی که در تحقق این امر کمک کردند تشکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرسون منانگاگوا، رئیس‌ جمهوری زیمبابوه هم در توییتی از طرف همه مردم کشورش به رئیس‌جمهوری منتخب بسیار تبریک گفت: «زیمبابوه برای شما آرزوی موفقیت در رهبری مردم آمریکا را دارد. من مشتاقانه منتظر همکاری با شما برای افزایش همکاری بین دو ملت هستم. »

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر هم در پیامی پیروزی جو بایدن را تبریک گفت. السیسی نخستین نفر از سران کشورهای عربی بود که تبریک خود را اعلام کرد.

مقام‌های ایران هنوز واکنش رسمی به پیروزی جو بایدن نشان نداده‌اند هرچند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران با نوشتن یک توئیت به زبان انگلیسی درباره انتخابات آمریکا و بدون اشاره به پیروزی بایدن نوشته بود: این انتخابات «چهره زشت لیبرال دموکراسی» است.

 بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی، بایدن ساعت ۸ شب سخنرانی خواهد کرد.

بیشتر از جهان