وزیر خزانه‌داری ترکیه و داماد اردوغان استعفا کرد

استعفای وزیر خزانه‌داری پس از برکناری رئیس‌ بانک مرکزی صورت گرفت

برات آلبایراک  و همسرش عسرا آلبایراک هنگامی که در انتخابات سال ۱۳۹۸ برای رای‌دهی حاضر شده بودند - Adem ALTAN / AFP

پس از برکناری رئیس‌ بانک مرکزی ترکیه، وزیر خزانه‌داری و دارایی این کشور که داماد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور هم هست، استعفا کرد.

برات آلبایراک در بیانیه‌ای در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد که به دلایل مربوط به سلامتش استعفا داده است: «پس از پنج سال حضور در دفتر وزارت، تصمیم گرفتم به دلایل سلامتی به وظیفه‌ام به عنوان وزیر پایان دهم. می‌خواهم وقتم را با مادر، پدر، همسر و بچه‌هایم بگذرانم که به ضرورت، سال‌ها از آنها غفلت کرده‌ام.»

استعفای برات آلبایراک یک روز پس از آن اعلام شد که اردوغان، پدر همسرس، رئیس بانک مرکزی را به دلیل افت ارزش پول ملی این کشور تغییر داد. رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه، ناجی اقبال، از وزرای سابق این کشور و از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که سیاست‌های اقتصادی اقبال با آلبایراک همخوانی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

دوران وزارت برات آلبایراک با افت ۴۵ درصدی ارزش پول ترکیه در برابر دلار آمریکا و تورم دو رقمی همراه بود. با این عملکرد، اقتصاد ترکیه به یکی از بدترین بازارهای در حال ظهور تبدیل شده است.

تحلیلگران می‌گویند که برکناری رئیس بانک مرکزی و استعفای وزیر خزانه‌داری و دارایی در روزهای اخیر موجب رشد دو درصدی ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا شده است.

بیشتر از جهان