سقوط تاریخی لیر و برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه

اردوغان می‌گوید که ترکیه در حال جنگ اقتصادی در «مثلث شیطانی نرخ‌های بهره، تبادلات ارزی و تورم» است

امسال ارزش لیر ترکیه حدود ۳۰ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است - Ozan KOSE / AFP

پس از کاهش ۳۰ درصدی ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، رئیس‌جمهور ترکیه رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.

با وجود کاهش قیمت جهانی دلار همزمان با انتخابات آمریکا، ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار در روز جمعه بسیار پایین آمد و هر دلار در مقابل ۸.۵۴۴ لیر معامله شد. پیش از این هم لیر رکورد کمترین میزان را زده بود و هر دلار در مقابل ۸.۵۸ لیر معامله شده بود.

مراد اویسال حدود یک سال و نیم پیش از سوی رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب شده بود. اردوغان پس از بروز اختلاف با رئیس قبلی بانک مرکزی به دلیل اینکه نرخ‌های بهره را کاهش نداده بود تا اقتصاد را تقویت کند، در تابستان سال گذشته وی را برکنار کرده بود.

اردوغان که خود را دشمن نرخ‌های بالای بهره می‌خواند، بارها خواستار کاهش هزینه‌های استقراض شده است. آخر هفته گذشته  او گفت که ترکیه در حال جنگ اقتصادی در مقابل کسانی است که آن را در «مثلث شیطانی نرخ‌های بهره، تبادلات ارزی و تورم» قرار داده‌اند.

با وجود اعمال سیاست‌های پولی سختگیرانه، اقتصاد ترکیه همچون سال ۲۰۱۸ در معرض خطر کامل قرار دارد. روزنامه گاردین از کپتال نقل کرده که «ذخایر ارزی خارجی بسیار ناچیز و در حال سقوط است و نیازهای مالی ناخالص خارجی ترکیه هنوز هم به دلیل بدهی‌های کوتاه‌مدت فراوان، بسیار بالاست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسائلی از جمله تنش در روابط ترکیه با آمریکا و فرانسه و منازعه ترکیه و یونان در مدیترانه شرقی و همچنین درگیری در قره باغ، سرمایه‌گذاری در ترکیه را با خطر مواجه کرده است.

ناجی اقبال، متحد اردوغان که از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به عنوان وزیر دارایی خدمت می‌کرد رئیس جدید بانک مرکزی خواهد بود اما مشخص نیست که آیا او آماده افزایش نرخ‌ها باشد.

لیر ترکیه در سال جاری به روند نزولی خود ادامه داده و امسال حدود ۳۰ درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شده‌است. با این عملکرد، اقتصاد ترکیه به یکی از بدترین بازارهای در حال ظهور تبدیل شده است.

تحلیلگران اقتصادی ترک نگران هستند که اگر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود، روابط ترکیه بیش از پیش آسیب ببیند.

بیشتر از اقتصاد