پایان درخشان موسیقی ایران در رودل اشتات با "پردیس" و"تاروپود"

«نمی توان صدای زنان را نادیده گرفت»

وحید روستایی- جشنواره رودل اشتات

امشب آخرین شب از جشنواره بین المللی موسیقی فولکلوریک در شهر رودل اشتات آلمان بود و بی تردید گروههای موسیقی ایرانی، پر مخاطب ترین شرکت کنندگان این جشنواره بشمار آمدند. بینندگان و شنوندگان غربی بی آنکه زبان فارسی بدانند،  محو در هنر نمایی نوازندگان و غرق در آواز خوانندگان، چشم بر هم می گذاشتند و با شعر مولانا و رودکی و نظامی گنجوی و اخوان ثالث، ساعتی را در عالمی ملکوتی سیر می کردند.

"موسیقی مانند نان برای سیر شدن، آب برای رفع تشنگی، هوا برای نفس کشیدن و زنده ماندن است؛ موسیقی و فرهنگ نیاز اولیه انسان است".

حمید متبسم می گوید: اگر فرهنگ نباشد انسان ها مهمترین لازمه یک زندگی خوب و مسالمت آمیز در کنار هم را نخواهند داشت.

اینها دغدغه های حمید متبسم است. حمید متبسم بیشتر عمر شصت و یک ساله اش را وقف موسیقی کرده است و هر زمان و در هر محفل هنری که نامی از وی به میان می آید، خبر از خلاقیت و نوآوری و شکوه موسیقی ایرانی است. 

او پس از مهاجرت به آلمان گروه موسیقی "دستان" و "چکاوک" را به همراه گروهی از هنرمندان نوازنده و خواننده پایه گذاری کرد. متبسم فقط در پی اجرای موسیقی نبود بلکه می خواست موسیقی ایرانی نیز آموزش داده شود. انجمن تار و سه تار را بنیان نهاد و ارکستر بزرگ سازهای ایرانی را با حضور چهل نوازنده و خواننده تاسیس کرد. وی برگزار کننده سمینارهای بزرگ موسیقی بوده و به همراهی گروهش دو اجرا برای جشنواره سال رودل اشتات 2019  تدارک دیده است.

آهنگ "تاروپود"، روایت عشق خسرو و شیرین برگرفته از نظامی گنجوی را تنظیم کرده و وحید تاج امشب آنرا اجرا کرد. البته این اثر در خارج از ایران ابتدا با صدای مهدیه محمد خانی اجرا شد. می پرسم که چرا وحید تاج امشب این اثر را اجرا می کند. «چون در ایران کارهایی که تک خوان زن آنرا اجرا کند اجازه انتشار نمی یابد بنابراین مجبوریم  از همخوانی زن و مرد استفاده کنیم تا امکان نشر داشته باشیم».

"پردیس" اثر دیگر حمید متبسم، شش قطعه است که به همراه ارکستر سازهای زهی ، فلوت ، کلارینت ، ابوا ، سازهای مضرابی و کوبه ای ایرانی با اشعاری از مولانا ، فردوسی، مهدی اخوان ثالث، سیاوش کسرایی و رضا متبسم نواخته می شود و کار خوانندگی قطعات هم برعهده مهدیه محمدخانی است.

"پردیس" با آنکه ده سال پیش ساخته شده تنها یکبار در ایران اجرا شده است.

«نمی توان صدای زنان را نادیده گرفت. متاسفانه ما در داخل ایران با محدودیت مواجهیم و به همین علت من آهنگهایی که نیاز به صدای زنانه داشته باشد را در خارج اجرا می کنم و همانطور که دیدید در این جشنواره و برنامه های دیگری که در سایر شهرها و کشورهای اروپایی برگزار می شود از امکان خواندن بانوان نهایت بهره را برده ام».

شب های ایران هزاران کیلومتر دورتر از خاک ایران، در آلمان و در جشنواره موسیقی رودل شتات، رنگارنگ و شاداب از حضور نوازندگان و خوانندگان ایرانی، با اجرای ساز دلنواز تبسم و آوازی از خسرو و شیرین و مهمتر از همه طنین صدای خوانندگان زن ایرانی با شکوه و اصیل پایان یافت.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بیشتر از موسیقی