کارشناس آمریکایی: ترکیه با آزمایش اس-۴۰۰ خطرات بزرگی را متحمل می‌شود

«اردوغان با این سیاست ترکیه را وادار به پرداخت هزینه‌های گزاف كرده که اولین مورد آن اخراج از پروژه اف-۳۵ آمریكا است»

آمریکا می‌گوید سامانه اس-۴۰۰ یک تهدید برای جت‌های جنگنده است و قادر به کار با سیستم‌های ناتو نیست-HANDOUT/TURKISH DEFENCE MINISTRY/AFP

ریچارد وایتز، رئیس مرکز مطالعات سیاسی- نظامی موسسه هادسن در واشینگتن، هشدار داده است ترکیه علاوه بر «مداخلات در لیبی و سوریه، درگیری‌ها در ناگورنو قره باغ، و همچنین سیاست‌های آن در شرق مدیترانه،» به دلیل توافق موشکی با روسیه «خطرات بزرگی» را متحمل می‌شود.

شبکه اسکای نیوز عربی در گزارشی تحلیلی با این مقدمه نوشت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه تأیید کرد کشورش علی‌رغم مخالفت‌های ایالات متحده، سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه را آزمایش کرده است و گفت «مواضع آمریکا برای ما اصلاً الزام آور نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده به شدت به تصمیم آنکارا برای خریداری این سامانه پدافند موشکی روسی توسط ترکیه، یک عضو پیمان ناتو، اعتراض و ترکیه را از پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ خود اخراج کرده و گفته است سامانه اس-۴۰۰ یک تهدید برای جت‌های جنگنده مطرح است و قادر به کار با سیستم‌های ناتو نیست.

واشنگتن به آنکارا هشدار داده است که در صورت فعال شدن این سامانه موشکی ساخت روسیه در آن کشور، که قلمرو ناتو محسوب می‌شود، خطر اعمال تحریم‌های آمریکا علیه آن را تهدید می‌کند و وزارت دفاع آمریكا گفته است اس-۴۰۰ به تعهدات ترکیه به عنوان یک متحد آمریكا و ناتو عمل نمی‌كند.

ریچارد وایتز به اسکای نیوز عربی گفت، اردوغان با این سیاست «ترکیه را وادار به پرداخت هزینه‌های گزاف كرده، که اولین مورد آن اخراج از پروژه اف-۳۵ آمریكا است كه اكنون به یونان تعلق گرفته و این باعث می‌شود آتن نسبت به آنكارا كه بسیاری از برنامه‌های خود را از دست داده، برتری یابد.

آقای وایتز در عین حال اشاره کرد که ضررهای اقتصادی که ترکیه در آینده با ادامه این روند متحمل خواهد شد «ممکن است بسیار سنگین‌تر باشد، به ویژه آن که بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب (دموکرات و جمهوریخواه) برای تحریم‌های شدید اقتصادی» علیه ترکیه، فشار وارد می‌کنند.

وی پیش‌بینی کرد روابط واشنگتن و آنکارا بدون توجه به این که چه کسی برنده انتخابات آبان ماه آمریکا باشد، همچنان رو به وخامت خواهد گذاشت، چرا که «سیاست‌های اردوغان علاوه بر همگرایی دونالد ترامپ و جو بایدن در مورد برخورد با این رویکرد اردوغان، به ترکیه و مردم آن آسیب می‌رساند

بیشتر از جهان