ناتو: آزمایش سامانه اس-۴۰۰ روسی توسط ترکیه در صورت صحت «تاسف‌بار» است

خریداری تجهیزات پیشرفته نظامی ترکیه از روسیه روابط آنکارا و ناتو را تیره کرده

روابط مسکو و غرب در چند سال گذشته به تنش کشیده شده است- Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز شنبه از آزمایش احتمالی سامانه موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه انتقاد کرد و از آنکارا خواست یک پدافند هوایی متفاوت را برای استفاده انتخاب کند.

به گزارش بلومبرگ، ناتو در بیانیه‌ای کتبی که از طریق ایمیل به این خبرگزاری ارسال کرده است، می‌گوید: «هرگونه آزمایش سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ توسط ترکیه، اگر تایید شود، تاسف‌‌بار خواهد بود.»

در ادامه بیانیه تاکید شده است که «مهم است که ترکیه به کار با دیگر متحدان خود برای یافتن راه‌حل‌‌های جایگزین ادامه دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در توییتی نوشت که از گزارش‌های آزمایش احتمالی سامانه اس-۴۰۰ در ترکیه آگاه است، و افزود: «اگر صحت داشته باشد، این وزارتخانه آن را به شدت محکوم می‌کند.»

ترکیه هفته گذشته در یک اطلاعیه رسمی از یک تمرین نظامی چهار روزه در نزدیکی سواحل دریای سیاه خبر داد، که طبق برنامه اعلام شده تا روز شانزدهم اکتبر (بیست و پنجم مهر ماه) ادامه می‌یافت.

آن اطلاعیه پس از آن منتشر شد که برخی منابع آگاه گفته بودند ترکیه قصد دارد در طول همین چند روز، یک آزمایش جامع بر روی سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ که از روسیه خریداری کرده است، انجام دهد.

ترکیه یکی از اعضای ناتو است و خریداری این تجهیزات پیشرفته نظامی از روسیه، باعث شده است که روابط آنکارا و آن اتحادیه نظامی غربی تیره شود.

روابط مسکو و غرب، از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ناتو، در چند سال گذشته به دلیل اقدام روسیه به الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود و تحرکات آن کشور در شرق اروپا، به تنش کشیده شده است.