کانون شیوع کرونا، پیشتاز احیای اقتصادی در جهان

نیاز جهانی برای ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی موجب افزایش چشمگیر تولید چین شده است

انتظار می‌رود اقتصاد سال جاری با «هفته طلایی» ، تعطیلات سالیانه یک هفته‌ای که در جریان آن میلیون‌ها نفر به سفر می‌روند، بیش از پیش تقویت شود-STR / AFP

چین می‌گوید با ادامه روند احیا پس از همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری ۴.۹ درصد رشد داشته است.

آمار دولتی که روز دوشنبه منتشر شده حاکی از آن است که قدرت و میزان خرید مردم به سطح پیش از همه‌گیری بازگشته است. در عین حال تقاضای بین‌المللی برای ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی، موجب افزایش چشمگیر در تولیدات کارخانه ای چین شده است. 

اقتصاد این کشور به عنوان نخستین کشوری که گرفتار همه‌گیری کووید-۱۹ شد، در سه ماهه اول سال به میزان ۶.۸ درصد کوچک شد. اما پس از آنکه نسبت به سایر کشورها در کنترل کرونا، سریع تر عمل کرد؛ توانست در بین ماه‌های آوریل و ژوئن، رشد اقتصای خود را به ۳.۲ درصد افزایش دهد.

آخرین شاخص‌ها از رشد ۹.۹ درصدی در صادرات و ۱۳.۲ درصدی در واردات، به ویژه در بخش بازرگانی چین خبر می‌دهد.

اقتصاد چین به دنبال تصمیم به تعطیلی کارخانه ها در اوایل شیوع ویروس کرونا، ضربه سختی خورد. اما در ماه مارس، حزب کمونیست چین با اعلام آن که همه گیری تحت کنترل درآمده، کارخانه ها، دفاتر و فروشگاه ها را بازگشایی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با کاهش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ماه آوریل، مقررات سختگیرانه قرنطینه تسهیل و یک برنامه مدون برای توسعه مجدد اقتصادی، به اجرا گذاشته شد. 

دولت چین همچنان به روند اقدامات خود برای احیای اقتصادش که بر اثر همه گیری کرونا صدمه دیده، ادامه داد و از بیکاران حمایت کرد. درمیان این اقدامات، دولت وعده داد تا یک بسته ۲۸۰ میلیارد دلاری را برای ایجاد ۹ میلیون فرصت شغلی جدید در کشور به مورد اجرا بگذارد.

جولین اوانز اسمیت، تحلیلگر در «کاپیتال اکونومیکس» در گزارشی پژوهشی می‌گوید که روند احیای افتصاد چین «گسترش یافته و (به کمک های دولت) کمتر متکی است.» او افزود که داده‌های موجود نشان می‌دهد، روند رشد اقتصادی چین «همچنان رو به افزایش» بوده و وارد سه ماهه جاری شده است.

شبکه بی‌بی‌سی همچنین گزارش می‌دهد که انتظار می‌رود اقتصاد سال جاری با «هفته طلایی» ، تعطیلات سالیانه یک هفته‌ای که در جریان آن میلیون‌ها نفر به سفر می‌روند، بیش از پیش تقویت شود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد